FOTO: Braňo + Milan + autor
Naša tradičná jesenná túra viedla tohto roku na pozoruhodnú zrúcaninu hradu Hrušov.
Autom sa dostanete k nemu najbližšie cestou zo Zlatých Moraviec smerom na Skýcov (cez Topoľčianky). Cca 6 km za Topoľčiankami sa objaví vpravo pri ceste autobusová zastávka s parkoviskom. Tam zaparkujeme a vydáte sa pešo po turistickej značke k cieľu - cesta vedie lesom, sprvu krátko prudšie, potom už len mierne stúpa. Pretože úsek je dlhý len okolo 500 m, zvládnu ho bez problémov i malé deti, fajčiari či Zitky-obezitky.
Časť výpravy : Jon, Sonja, Mikel, Joana, author
Okolité lesy sú na jeseň plné hríbov (a húb), niektorých priam rozprávkových.
Labužník Feri koketuje s lesnou princeznou Amanitou.
(Muchotravka zelená, najjedovatejšia huba Európy.)
Naša partia pozostávala z jedenástich dvojnožcov a jedného štvornožca.
Štyria dvojnožci sa občas menili na štvornožcov - pozri ďalšie zábery zo strmých svahov.
Už prvý pohľad na hrad je veľkolepý.
Hradné múry tvoria s pôvodnou skalou jeden celok.
Hrad je malebný a fotogenický.
Je postavený uprostred tribečských lesov na skalnom výbežku Skalka.
Hrušov bol pôvodne strážny hrad, až neskôr sa sem panstvo nasťahovalo.
Pokus o dobytie hradu uhorským nájazdníkom ( r. 1708). Bol úspešný; odvtedy zničený hrad pustol a menil sa stáročiami na impozantnú zrúcaninu.
Občianske združenie Leustach v posledných rokoch hrad obnovuje.
Ide o dobrovoľnícke združenie, najmä mladých ľudí.
Množstvo popadaných kameňov sa (ručne) vynáša na hrad a obnovujú sa z nich pôvodné steny. Popritom prebieha aj archeologický výskum.
Výhľad z okien bývalého hradného paláca je impozantný - v diaľke obec Skýcov.
Sme v centrálnej časti pohoria Tribeč.
Milan + Kaja
KPČ (kultúrno-poznávacia činnosť) nás, kaviarenské typy unaví - človeku potom dobre padne posedieť si na slnkom vyhriatej skale a vyjedať dobroty z (cudzieho) batohu.
Debatný kinder klub.
Psovod Oliver.
Zátišie s nealkom.
Vedeli ste, že ak odhodíte v lese PET fľašu, rozloží sa až po 100 rokoch ?!
Taja na skale, spod ktorej vyrastá strom.
Nielen Soni a Braňovi, ale i Tomášovi Garrigueovi sa hrad páčil.
Ahóój!
Niekedy sem ešte určite prídeme. A privedieme aj známych.
Pokiaľ sa chcete o hrade dozvedieť viac, tu je video:
https://www.youtube.com/watch?v=qgh6jh_r9D0
Prehliadka Hrušova sa dá spojiť s návštevou zubrej zvernice, či zámku v Topoľčiankach.
Comments
Pridať nový komentár