1663
Kope vás múza
11.08.2009 - 21:24
20
283
4099

Osem hviezd Veľkého voza - ukážka

Titulná strana knihy Toto je ukážka, ktorú chcem dať na zadnú stranu svojej knihy Osem hviezd Veľkého voza. 

 

Potrubie bolo také hrubé, že muselo viesť priamo do rakety. Čo chcú urobiť? Pomyslel si zmätene s prvým náznakom silného znepokojenia, pretože mu došlo, že smrť z ich rúk nemusí byť náhla a rýchla.

Koltubanovskij neodpovedal. Namiesto toho sa ozval zvuk šúchajúcich sa kovov. Watson by veľmi rád vedel, čo tam robí, no pri prvom náznaku, že chce otočiť hlavu, ho vojak za jeho chrbtom nárazom pritlačil k potrubiu a znemožnil mu pozrieť sa. V potrubí dusík nebol, ale jeho steny ho aj tak mohutne chladili na tvári. Pokúsil sa zaťať zuby. Pri tlaku, ktorý vyvíjali na jeho chrbát, sa mu ťažko dýchalo. Počul mocný tlkot svojho srdca a uvedomil si, že tentoraz nejde o žiadny zlý sen. Toto bola skutočnosť.

Konečne ho odtiahli od steny a dovolili mu pozrieť sa. Takmer sa mu podlomili nohy od úžasu. Na mieste, kde sa pred vstupom do steny potrubie menilo na zväčšený štvorhranný kváder, sa teraz nachádzala tmavá diera. Jeden celý panel bol preč a takisto izolačné vrstvy pod ním. Potrubie bolo na tom  úseku jednoducho otvárateľné – možno kvôli údržbe, kontrolám, opravám. Watsona to momentálne vôbec nezaujímalo.   

“Nikdy som vám neklamal.” Povedal Koltubanovskij. “Povedal som, že poletíte a nechám vás letieť. Aspoň niekoľko molekúl vášho tela určite planétu dosiahne.”

Comments

Pridať nový komentár

S tou obhajobou som to nemyslela až tak vážne, preto tam je smajlík. Ja som si vedomá toho, že na sebe musím po literárnej stránke ešte veľa pracovať. Všetci tvrdia, že som dopadla ešte celkom dobre a ja si to tiež uvedomujem, zvlášť preto, že je to literárny kritik. Áno, tú vetu, že kritici vedia na dva roky odradiť od písania, si tiež dobre pamätám. :-) V mojom prípade však vidím zotavovanie len na také dva mesiace. :-D Čím však hodnotiteľ vynuloval všetky pozitíva, je slovíčko "brak", ktoré ja osobne beriem ako najhoršiu existujúcu literárnu nadávku. Pamätám sa na sci-fi, ktoré by som jednoznačne označila za brakové. Predstava, že niekto mal podobné pocity z môjho diela, mi vyvoláva bolesti brucha. Zvlášť keď ide o dielo, ktorému som venovala 6 rokov svojho života, navyše rokov označovaných (podľa mňa neprávom) za najkrajšie roky života. Na druhej strane, u tohto konkrétneho diela som zažila už aj ešte nepriaznivejšiu "kritiku" (v úvodzovkách preto, lebo neviem, či možno brať ako skutočnú kritiku kritiku niečoho, čo kritik prakticky nečítal) a na MT som ho vyvesila s tým, že horšie ako vtedy to už nebude. Nuž, nebolo...

Inak, samotné postavy sa v románe sťažovali, že už si pripadajú ako v béžkovom sci-fi filme. Zdá sa, že tým riadne udreli klinec po hlavičke... ;-)

Biela vrana, ten kritik vie, že na Slovensku žiadny kozmodróm nie je. Ale v komentári nižšie vlastne vyhlasuje, že z tohto dôvodu by pre mňa mali byť kozmické tragédie tabu. Podľa neho môžem písať len o takých tragédiách, ako je autonehoda Ferka Mrkvičku na jeho škodovke a božechráň, aby o tej búračke napísalo čo i len Plus 7 dní. Lebo aj medializované tragédie sú tabu...

V každom prípade, už dávnejšie som vedela a bola zmierená s tým, že v Ikare sú mi dvere zatvorené. Z recenzie mám neutrálny pocit a som rada, že sa našli ľudia, ktorí ma podporili. Neviem, koľkí sa k tomu dostali cez túto stránku, v každom prípade im ďakujem.

Ja mám asi nejaké... psychopatické ciťáky, ale presne dnes, keď uverejnila príspevok Aďa (Púpava - pod tebou) ma napadlo, či by si to nemohla byť ty... Pred pár hodinami som na teba tak myslela... :D:D:D som asi génius :D Čo sa týka ukážky? Ja som dávno presvedčená, že v tomto žánri sa dokonale vyznáš. Nielenže ho miluješ, ale to, o čom píšeš máš naštudované sprava doľava, naspäť, zhora dole a ešte aj naopak, pričom by som netvrdila, že je to zásluhou biologickej fakulty, no skôr tvojho vlastného úsilia, čo je obdivuhodné. Myslím, že by si mohla byť majsterkou "svojho remesla". Pevne v to verím a držím ti palce :) Úryvok ma veľmi zaujal :) (na dôvažok :D aby som netárala len tak, poviem aj niečo k veci :D:D:D) Tak sa zatiaľ maj :)
Veľmi zaujímavá ukážka. Určite som po jej prečítaní zvedavý na to ako zapadne do celkového diela. Ale na druhej strane si to zatiaľ nedokážem prepojiť z názvom. Možno aj to pôsobí trocha ako motivácia k prečítaniu si celého diela, ale zároveň ma trochu aj brzdí. Priznám sa však, že mňa viac láka samotný nadpis. Vraví sa však, že z dobrej knihy zaujme človeka hocktorý úryvok a tento ma rozhodne zaujal. Nepôsobí odfláknuto a posledná veta ma pobavila, je to ako tie kultové výroky zo starých sci-fi zo 70-tych rokov. :D Tak múze zdar! A nech sa ti to s tou knižkou vydarí! S pozdravo Dušan Damián.
za povzbudivé slová. Ja viem, že ukážka nemá nič spoločné s názvom, lebo je to názov celej knihy a nie názov ukážky... a ukážka musela byť krátka, aby sa na zadnú stránku zmestila... ale pridám sem ešte jednu, dlhšiu. Práve tá posledná veta mala vzbudiť záujem :-D aby boli čitatelia "nažhavení", že ktoré molekuly toho nešťastného človeka sa na planétu dostanú :-))) (no samozrejme že všetky, ale viac už nejdem prezrádzať ;-)). Majka, musím Ťa sklamať, keď som toto dielo zaslala odborníkovi na kozmonautiku, napísal mi 9 strán technologicko-politických bludov, ktoré tam našiel. Až som mala chuť strčiť si od hanby hlavu do piesku ako pštros. Ale prekonala som to a dofackala som príbeh do ako-tak realistického stavu... avšak stále nie dokonalého. Už k tejto ukážke by mohli mať technicky vzdelaní ľudia veľa pripomienok, pretože: 1. potrubia na dusík tankovaný do rakety majú oveľa menší prierez a po 2. potrubia na dusík sú pred teplom izolované vákuom, takže tá izolácia sa z nich nedá dať dole. Ale čo už, keď dej si vyžadoval, aby to bolo takto. :-/ Technickú presnosť mám rada, ale len odtiaľ potiaľ... :-) P.S.: pridala som do úryvku obálku ku knihe, ako si ju asi predstavujem.

Obhajoba je potrebná na slabé veci, silné veci obhajobu nepotrebujú. Načo aj: recenzia je pozitívna a jednoznačne uznáva tvoje dielo za vydarené. Ber to ako úspech. Mimochodom, na margo skutočnosti, že za miesto deja si zvolila destinácie mimo Slovenska, môžem iba súhlasiť s tebou-čo už, keď na Slovensku ešte stále žiadny kozmodróm nie je...

Súhlasím s Bielou vranou... bola som na tej stránke, prečítala hodnotenie a zdalo sa mi pozitívne. Neviem, myslím, že sa o Tebe a Tvojom diele vyjadril dosť dobre (a zvlášť na literárneho kritika, o ktorých sa písalo i tu na enigme, že človeka dokážu znosiť pod čiernu zem a na dva roky odradiť od písania), takže nejaké väčšie obhajoby sa mi zdajú zbytočné. A svoje postoje si mu vysvetliala v reakcii, myslím, že dosť jasne. Nie teda, že by som Ťa nechcela podporiť. Ale akosi sa mi to nezdá.. hm... potrebné.

Tak teda dobre :-) Ale keďže som to ešte nečítal, vyjadril som sa len k takým všeobecným častiam...

mrzi ma, ze ked si vyvesila prvy prispevok, nevsimla som si :(

ale som rada, ze som sa vratila na tvoj blog a precitam si aj ten dalsi uryvok, co si este vyvesila, lebo aj ked je toto kratka ukazka, je zaujimava a chytlava...

aj mne sa paci ta posledna veta...

tento styl ti fakt ide, a ako vravi majka, mas na to byt "majsterka" :)

p.s. podla mna je obalka putava...

Už naozaj musím zájsť do knižnice a pozrieť sa, či nemajú tvoj román. :-)

A čo takto podporiť chudobného autora jeho kúpou? :-)

Pravda je, že si obstála celkom dobre, nezniesol ťa pod čiernu zem, ale...mala som z toho taký nijaký pocit. Jednoducho...niektoré kritiky človeka posunú ďalej (aj v rámci práve toho diela), ale čo už narobíš teraz s témou? Nič.

Chápem, čo myslel Jožkom Mrkvičkou a jeho autohaváriou a v podstate má aj pravdu. Ibaže u teba ide o to, že (teda, myslím, mám taký pocit z toho, čo som od teba zatiaľ čítala) rada spájaš písanie s svojím ďalším veľkým hobby.

Žiadna téma nikdy nebude totálne zlá, zlé môže byť len spracovanie.

A hlavne ti táto kritika nijako nepomôže, lebo čo s tým? Čiže dojem - ani pozitívny, ani negatívny...jednoducho...akési nič. =)

Nuž, to je pravda, nijaké konkrétne návrhy na zlepšenie tam neboli, hoci som sa na ne vyslovene pýtala. Okrem úplnej zmeny témy, samozrejme. Ale témy sa nevzdám, takže to je bezpredmetné. Ak budem mať niekedy náhodou chuť a náladu písať o téme, ktorá ma otravuje a nudí, začnem konečne písať svoju diplomovú prácu.

Kritika ako taká ma síce nikam neposunula, no už so mnou aspoň komunikujú. Síce plní predsudkov (veď už len tie slová, ktorými začínal recenziu), ale komunikujú. Ignoráciu som už prekonala, teraz potrebujem prekonať diskrimináciu.

Milí Enigmáci,

S radosťou vám oznamujem, že dielo, z ktorého pochádza tento úryvok, bude vydané vo vydavateľstve Artis Omnis. Vyjde pod novým názvom – Večnosť omylov, s inou obálkou a inou ukážkou (novú obálku a ukážku si možno pozrieť tu). Každopádne, som veľmi rada, že aj môj najstarší príspevok na Enigme sa napokon dočká knižnej podoby. :-)

Milá Adhara. Neviem síce nič o pánovi kritikovi a nechcem ho urážať. No v prvom rade mi pripadá primladý na to, aby sa vôbec k dielu vyjadroval. Už to ma jednoducho zaráža! Nehovoriac o ďaľších faktoroch, ale o nich sa tu nebudem vyjadrovať, aby to nedopadlo povedzme hm neprimerane. Skôr by som chcela načrtnúť jeden, podľa môjho názoru dôležitý fakt a to je, že nezabúdaj na to , že ľahšie sa kritizuje dielo samotné ako píše! Skritizovať sa dnes dá kadečo a hlavne akokoľvek, no nie hocikto si trúfne písať a už vôbec nie fikciu so zameraním ako máš ty a prekopať sa už bez tak cez často dosť frustrujúcu kritiku. V tomto smere si vravím slová istej mne dosť dôležitej osoby, často veľmi kritickej! Koľko kritikov poznáš? A koľko spisovateľov poznáš. A koľkí z nich sú úspešní a koľkí celosvetovo známi. Veľa kritikov mi teda na um neprichádza! Ako si na tom TY? Nuž len toľko. A ešte jedna vec. Tak isto zarezonovala posledná veta. Kombinácia tých slov sa mi naozaj veľmi páči. Molekuly s telom...fakt dobré! Joujou

No, ja by som zase na základe veku nikoho neodsudzovala, ale... veď nechajme hovoriť výsledky. A tu tie výsledky hovoria jasne. :-)

Veď práve to by som nechcela niekoho uraziť či odsúdiť práve na základe veku, keby len veku. Preto to nechem rozvíjať. Nech sa darí.

Musím uznať, Koltubanovskij je super ruské priezvisko, rozhodne neokukané. :-) Mne osobne sa zo zriedkavejších ruských priezvisk páčil Porochovsčikov (to bol jeden konštruktér za čias prvej svetovej vojny).

Je zaujímavé vidieť anotáciu na budúce Večnosť omylov, ešte v tejto jej ranejšej fáze. Tipujem, že vo finálnej verzii (pred vydaním) si danú pasáž už ktovieako nemenila a je tam stále prítomná v kapitolách s Watsonom na návšteve Plesecka.

Vďaka. Áno, táto pasáž tam stále je, len s opraveným pravopisom, možno sem-tam slovíčkom a jednou vecnou korekciou (pokiaľ si pamätám).

Viac o autorovi

Počet príspevkov:
137
Počet nazbieraných
24, 719
Po viac ako siedmich rokoch prispievania dávam zbohom literárnemu blogu Enigma. Dôvodom bola zmena blogu do neprijateľnej a nefungujúcej podoby. Verní čitatelia ma stále budú môcť nájsť na mojich stránkach www.adhara.sk, kde so železnou pravidelnosťou pridávam každý týždeň (minimálne) jeden nový…
Všetky príspevky od autora

Príspevky, ktoré by sa vám mohli páčiť