Zaujímava úvaha. Myslím ale že v tomto prípade (definícia života) zamieňač príčinu a následok.
Veľmi zjednodušene by som definoval život zhruba ako entitu ktorá dokáže:
1. rozmnožovať sa (a možno i meniť sa, toto neviem či je nutná podmienka)
2. interagovať s prostredím a pretvárať ho

Ďalšie podmienky ktoré sa zvyknú uvádzať (príjem potravy, látkova výmena a pod.) už sú podľa mňa dôsledkom, rovnako ako boj proti entropii. Aby bola entita schopná robiť 1. a 2. potrebuje konať prácu na čo potrebuje energiu. Toto je ale už len dôsledok fyzikálnych zákonov ako ich poznáme. Za predpokladu iných zákonov by zrejme mohol existovať život aj bez týchto obmedzení.

Taktiež samotný "boj proti entropii" nie je len výsada života. Z fyziky ma ako príklad napadne atóm ktorý absorbovaním fotónu prejde do excitovaného stavu ("bojuje" proti entropii). Časom zrejme ten fotón vyžiari ale ak bude blízko zdroja energie (hviezdy?) tak môže vo svojom boji pokračovat, podobne ako život. Predpokladám že v chémii budú podobné príklady. To ale nie je moja silná stranka tak ma napadá len fotosyntéza čo je už organická chémia, predpokladám ale že niečo podobné bude i v anorganickej chémii.

Čo sa týka vývoja vesmíru, života v ňom a jeho konca, zdieľam podobný názor pretože momentálne sa mi to zdá ako najpravdepodbnejšie. Napriek tomu existujú určité možné východiská (pravda to že by sme si niečo priali neznamená že to tak je), napríkad:

1. Hoci predpokldáme že fyzikálne zákony platia v celom vesmíre rovnako (a pozorovania to zatiaľ potvrdzujú) nemusí to tak byť. Presnosť pozorovaní je zatiaľ príliž nízka hlavme vzhľadom na vzdialené objekty a stav čo pozorujeme je dávna minulosť, ktorá už nemusí platiť. Navyše sú zrejme oblasti (kvoli infláčnej fáze) ktoré zatiaľ ani teoreticky nie sú pozorovateľné.
2. I keď termodynamika hovorí inak, existuje určitá možnosť že by energia-hmota mohla vznikať "z ničoho" čo by umožnilo boj proti entropii. Už len samotný vznik vesmíru naznačuje takúto možnosť. Konieckoncov nie je to až tak dávno keď sa seriózne zvažovala teória Steady-state (http://en.wikipedia.org/wiki/Steady_State_theory)
3. Pokiaľ by vesmír bol cyklický (skončí zmrštením do singularity) tak tým pravdepodobne dôjde k resetu entropie. Neviem si síce predstaviť ako, ale možno sa raz nájde spôsob ako preniesť informáciu cez tento stav.

Martin