Nuž, ako prezrádzajú smajlíky, s tým založením vydavateľstva som to nemyslela až tak vážne. Niežeby som nechcela, akurát pochybujem, že na to niekedy budem dosť bohatá, lebo keby som aj získala nejaké väčšie peniaze, je tu plno iných priorít (ako letieť do vesmíru, napríklad). Založenie vlastného vydavateľstva je ako nákladný, náročný a emočne nie veľmi žeravý projekt dosť na chvoste.

Nechcela by som založiť vydavateľstvo len pre sci-fi, ale pre všetky fantastické žánre, čo zahŕňa aj fantasy a horor. Rozšírila som to preto, lebo tej sci-fi sa na Slovensku produkuje naozaj málo nehovoriac o dobrej. Zato fantasy letí. Na druhej strane som ale nechcela mať záber vydávania príliš široký nakoľko ja ako riaditeľ vydavateľstva by som asi musela čítať podstatnú časť, ak nie všetky rukopisy a preto je nutné, aby boli pre mňa čitateľné. Asi každý má nejaký žáner, ktorý mu „nereže“ – pre Teba sú to detektívky, pre mňa zase tzv. ženské romány. Ten chcem vylúčiť. Zároveň by som rada podporila spomínané tri žánre nielen preto, že ich čítam, ale aj preto, že sa im zo strany existujúcich vydavateľov nevenuje dostatočná pozornosť. Napríklad cez projekt Mámtalent vyšlo už zo 20 kníh ale ani jedna nebola v spomínaných troch žánroch, čo je podozrivé. Áno, môže to byť spôsobené aj tým, že v týchto žánroch je viac braku ako v iných, lebo si ich volia prevažne mladí, nevypísaní autori, to na mnohých príspevkoch vidno. Ale neverím, že by sa tam nenašlo niečo dobré, ja sama som už na Mámtalente našla. :-)

Reálnejšie ale naozaj vidím ten literárny server. Nielen preto, že je to menej nákladné, ale tiež preto, lebo ako dlhoročný návštevník niekoľkých takýchto serverov lepšie vidím, ako fungujú, kde majú nedostatky a čoho by som sa chcela vyvarovať (kdežto do fungovania vydavateľstiev nevidím). S tými nezmyselnými komentármi, čo by sa mazali, som to nemyslela tak, že by sa mazali komentáre nesúvisiace s textom, ale komentáre obsahujúce zmes nezmyselných hlások typu „chdsafhjsdahfsjkv“, ktorými by chceli autori oblafnúť server, aby sa im umožnilo vloženie ďalšieho ich vlastného príspevku. Budem mať softvér na rozpoznávanie slov, podobný, ako kontroluje aj diplomové práce a ak priveľké percento príspevku bude softvérom nerozpoznateľné, neodošle sa. Ja ako admin budem riešiť len sporné prípady na hrane a osobné upozornenia užívateľov na nevhodný obsah komentárov. Samozrejme, všetko sa dá oklamať, lenže to už chce premýšľanie a s tým si väčšina ľudí námahu nedá, hlavne ak „o nič“ nejde.

Čo sa týka menšej uzavretej komunity, s tým počítam. Takýto systém nemusí vyhovovať každému. Napriek tomu na portáloch sa nachádza naozaj dosť autorov, ktorí sú ochotní komentovať keď už pre nič iné tak preto, aby im to iní autori vrátili v podobe komentárov pod ich dielami. Lenže nakoľko existujúce servery si komenty nevynucujú, snaha autorov môže vyjsť navnivoč (komentujú ako o život a napriek tomu sa sami žiadnych komentov nedočkajú). Tomu sa môj server bude snažiť zabrániť.

Áno, viem, že admini sa často dostávajú do nemilosti a z každého serveru z času na čas niekto naštvaný odíde tresnúc za sebou virtuálnymi dverami. :-) Iste to prinesie kopu problémov, aj takých, o ktorých sa mi dnes ešte ani nesníva. Počítam s tým a dívam sa na to skôr ako na zdroj zaujímavej skúsenosti, ktorú okolnosť som nepredpokladala. Fungujem takto už roky – do mnohých akcií nejdem s nadšením, že to musí vyjsť, ale so zvedavosťou, na čom to zlyhá, keďže si myslím, že som zabezpečila všetko. :-)