Prvé fotosyntetizujúce organizmy kyslík nedýchali. Produkovali ho ako odpadový produkt, napokon, ide o veľmi toxický plyn, ktorý vo vysokých koncentráciách zabíja aj človeka. Toxický, lež zároveň nevyhnutný pre vznik eukaryotickej bunky a zároveň aj mnohobunkovcov, ktoré by anaeróbnym spôsobom (ktorý bol prvý) jednoducho nemohli získavať dosť energie pre svoje telá.

Premena prokaryotov na eukaryotov bol skutočne udivujúco pomalý, miliardy rokov trhajúci proces. Z toho však ľudia zvyknú vyvodiť mylné závery. Veľa vedcov, astornómov bez znalostí biológie si myslí, že to, že život na Zemi vznikol tak krátko po jej sformovaní, zanmená, že vznik života asi bude niečo jednoduché. Ale to, že väčšinu svojej existencie stagnoval život na prokaryotickej úrovni zase pripisujú tomu, že premena života na eukaryotickú formu je na vzniku inteligentných foriem to najťažšie. Preto predpokladajú, že život na bakteriálnej úrovni bude vo vesmíre bežný, zatiaľ čo jeho vyššie formy nesmierne vzácne.

To je ale podľa mňa unáhlený záver. Rýchly vznik života nemusí znamenať nič iné ako to, že neskôr by už proste život vzniknúť nemohol. Ak by zmeškal krátke okno, počas ktorého vznikol a začal pôsobiť na podnebie planéty, spustil by sa deštrukčný proces vedúci k vytvoreniu so životom nezlúčiteľných podmienok, aké teraz panujú na Venuši. To, že je Venuša bez života nemusí byť následok jej podnebia - naopak, to, aké má podnebie, môže byť následok toho, že tam nevznikol život! A zase, počas tých 2-3 miliárd rokov, čo evolúcia zdanlivo stagnovala, sa len pracovalo na vytvorení vhodných podmienok pre eukaryoty, na vytváraní kyslíkovej atmosféry. Vytvoriť na Zemi kyslíkovú atmosféru bol veľmi zdĺhavý proces. Ale keby nebolo šťastnej mutácie, ktorá umožnila orgnaizmom kyslík využívať, boli by sa naši drahí prokaryotickí predkovia všetci otrávili kyslíkom a vyhynuli by. Opäť šťastná náhoda! Nie je tých náhod už trochu priveľa...? A takisto globálne zaľadnenia... podľa niektorých teórií nevyhnutný predpoklad vzniku kyslíkovej atmosféry, ale takisto mohli skončiť vyhynutím všetkých foriem života na Zemi. Tomu, že sme tu nevďačíme len jednému, ale mnohým zázrakom.