ee. Je mozne, ze som to v snahe zhutnit napisal nezrozumitelne. :D

...viac deformovane nedokonalostou mnisok. To co je bohatstvom klastora, tie dva zakladne rozmery, nedokazu 100% podat ludom okolo seba.

Teba som myslel, ze sa snazis opisat pripad, kedy to mnisky nedokazu takmer vobec.

 

Ad tema neistoty v cloveku. Kde je Boh, ked toto vsetko dopustil? Opat tenky lad a nema v nom jasno ani mnoho krestanov. Ale sestricky maju viac priestoru a moznosti, preto su v tejto teme viac doma a mnoho tychto tem je sucastou ich studia. Skus si na tuto temu precitat niektoru z papezskych encyklik. 

 

Skusim Ti to podat na hrubo. Mozno neveriaci tento postoj odmietnu, ale aspon trochu nahliadnu do mojej "logiky" problemu.

Co je skutocna hodnota? IQ, zdravie, peniaze, moc, laska? Za co vymenis lasku?  Coho si ochotna sa vzdat koli laske? Vzdas sa radsej IQ, zdravia, penazi, moci, len aby si mohla skutocne milovat a byt milovana? Co obetujes preto, aby si sa dotkla skutocnej lasky?

Je tou najvacsou laskou na svete Boh?  Nemiluje snad trpiacich? Nie je ich nadejou a utocistom? Ak mas priatela, s ktorym preskaces zivot v dobrom i zlom, v zajomnej dovere a opore, nebudes sa tesit, ze snim mozes byt vecne?

Kde je miera, kedy je clovek menej hodnotny? kedy dostal menej? Ked to je vidno, ze mu chyba noha? ked halduje? Alebo staci, ze mam problem ucit sa cudzie jazyky, a co to sa naucim len s vynalozenim znacnej namahy? Ze nie som dost sikovny, rychly, ze neviem spievat? Ked som nevyliecitelne chory a v bolestiach? Kedy mam dovod sa stazovat? Ak mam moznost dotykat sa lasky, mam  najvacsi poklad. Cokolvek dobre by som mal okrem toho, bol by len drobny bonus.

 

Skryvat sa za habit? Ano, da sa aj to. A dokonca to moze byt podvedomy utek. Od cielu stretnut sa s laskou a byt nou ta ma zial daleko.

 

...zvlastne, ako niekto dokaze velmi silno verit, bez stipky pochybnosti....

Jej ty takeho niekoho poznas? Ja nie. :D

To je ako dokazat rozlisit lasku a zalubenie. Ak sa zalubis, chces aby bol stastny a aby ste boli stastny spolu. Ak sa rozhodnes, ze to chces cez vsetky prekazky, aj keby si poznala jeho chyby a nech by sa stalo cokolvek, potom je to laska. Laska bez citu je chudobna, ale bez vedomeho rozhodnutia to je len vzplanutie.  A tiez, o lasku sa treba starat. Vytvarat prilezitosti milovat a byt milovana. Nenechat ju umriet.

Podobne aj s vierou. Viera je dar. Ale nestaci ju len prijat, musis sa vedome pre nu aj rozhodnut. Aj ked pridu pochybnosti, aj ked nebudes Boha citit na blizku. Aj v tedy musis verit jeho laske. Potom je to viera a nie iba vzplanutie. A tiez sa o nu musis starat. Vytvarat prilezitosti milovat a byt milovana. Nenechat ju umriet.

Pozor, to ze niekto veri, neznamena, ze je lepsi, ako neveriaci. Pre mna to znamena len, ze sa dotkol pravdy.

Casto sa stretnem v zivote s vecou, ktorej nerozumiem. Ale ak nerozumiem, doverujem a cakam na vysvetlenie.

Netvrdim, ze presne takto by tie myslienky formulovali aj sestricky, ale snad aspon orientacne Ti to pomoze.

 

Mozem Ti nieco napisat o sestrickach. Ale bude to len hruby vycuc. Lepsie raz skusit ako sto krat pocut ;)

O ktorych by si chcela nieco vediet? Idealne ak si zvolis nejaky z tunajsich radov. O salezianoch by som Ti toho mohol napisat viac. Ale to su muzi. Osobne som citil velky rozdiel v mentalite medzi sestrickami a muzmi.

 

Da Vinciho kod ma trochu nahneval. Trochu, lebo som zvyknuty. Predstav si, ze by niekto tvrdil, ze Cerveny kriz kradne deti na prostituciu alebo ich predava na organy. Kazdy rozumny clovek by taky roman s pohorsenim odmietol. A v Da Vinciho kode sa utocilo na ludi, o ktorych viem , ze sa snazia byt dobri a sprostredkovat to dobro svetu.  Povazoval som to ze nefer.

 

Zasadit roman do prostredia klastora? da sa , nie je to zakazane

Kritizovat chyby? da sa, aj tam su len ludia

Neidealne osoby v klasotre? je to mozne, poznam aj take, co ma vytacali. (mozno aj ja ich :D )

Len o jedno ta prosim, nesklzni k lacnym zbytocnym utokom. Mam ich rad, aj ked su to len ludia.

 

Zas som sa rozpisal. Tak sorry za dlhy text.

Martin