Tu musím podporiť Bansky. Moje skúsenosti so servermi so schvaľovacím procesom hovoria, že nezverejnia dielo preto, že by sa im nepáčilo. Zverejneniu zabránia, iba ak ide spam či niečo absolútne odveci. Chápem aj to, že nemožnosť opravy by mala autorov viesť k väčšej zodpovednosti, lenže na druhej strane, autor k tomu môže pristupovať zodpovedne ako len chce, stane sa, že chybička vykĺzne. Ja si prečítam príspevok zo sedemkrát pred vyvesením, aj automatickou kontrolou ho preženiem, zverejním ho... a niekto mi do komentára hneď napíše, že preklep. Ja som ho však nevidela a naozaj nevidím nijakú možnosť, ako by som ho mohla dopredu odstrániť (nemám tzv. beta readerov, aspoň nie takých, čo by boli ochotní čítať každý môj produkt a ešte aj v časovom limite). Alebo si čítam vlastné príspevky po roku, dvoch a joj, tu preklep, tam opakujúce sa slová... to som ale tiež nevidela vtedy, keď som to tam vešala. Lenže chápem, že to môže fungovať len na princípe buď-alebo. Ak by sa príspevok musel schvaľovať, ale potom by autor dostal možnosť ho upravovať, mohol by ho celý prepísať podľa ľubovôle do formy, ktorá by už filtrom neprešla. Čiže všetko má svoje za aj proti.

A ešte mi napadlo, Martin: Ja som sa dosť dlho zdráhala publikovať na webe. A prečo? No preto, že mi pripadal ako naozaj také hnojisko, kde hocikto môže vykydnúť hocičo. Možno to vyznie nafúkane, ale mne naozaj nepripadalo fér dávať svoje príspevky, s ktorými som si dala vždy dosť práce, medzi príspevky, v ktorými si ich autor očividne nijakú prácu nedal, alebo ktorý ani neberie danú stárnku vážne. Zistenie, že nejaké stránky majú filter, ma príjemne prekvapilo. Neberiem to ako cenzúru – kto chce publikovať také veci, čo filtrom neprejdú (a podotýkam, že tie filtre mi fakt nepripadajú prísne), nech sa presunie inam. Nefiltrovaných serverov je dosť. Alebo si prinajhoršom založí vlastný, stadiaľ ho už naozaj nikto nemôže vyhodiť.

Pravá cenzúra je niečo iné – napríklad keď som kedysi na jednu stránku popravde napísala, že zverejnený článok je plagiát môjho článku – a môj komentár zmazali (článok zostal).