Známa, dokonca otrepaná fráza. Nikto nepochybuje. Ale ocenil už niekto nutričnú hodnotu tej či onej knihy? Napadlo niekoho, že povedzme komiksy sa podobajú cukríkom? Ako lentilky alebo lizatka. Nie,nie, božeuchovaj, nechcem všetky dielka tohto žánru hádzať do jedného vreca. Iste sú medzi nimi kvalitné veci ako aj brak. Tak ako sú niektoré cukríky preplnené ečkami, umelými farbami a prehnanou umelou chuťou-a iné sú na prírodných aromach a extraktoch.Ale aj tak sú to iba cukríky. Lizatkami sa nenaješ.Bez debaty. Ak už reč je o sladkostiach, ženské romány sú zákusky. Sama šľahačka, jahodová pena, mliečna čokoláda očipkovaná maslovým krémom. Mňam! Koľko zákuskov zvládnete na posedenie? Jeden-dva? Date si ešte? Dakujem, neprosím. Už je mi s nich zle. K tomu ešte obezita. Počuli ste už o obezite mozgu? Stará dobrá detektívka. Spoľahlivý chlebíček zo syrom a salámou. Sytá plnená bageta, ktorá zachráni vás na dlhej ceste vlakom. Dobre padne v upršané popoludnie, kedy sedíte v posteli s nosom upchatým chrípkou a nechce sa vám s ničím namáhať.Dá sa na chlebíkoch vydržať pomerne dlho, ale ne večne. Chcete si poštekliť chuťové poháriky nezvyčajnými kombináciami chutí a farieb? Siahnite po fantasy alebo science-fiction. Obrovský vyber: od luxusných bonboniér fantasy-rozprávok pre dospelých cez výplody bláznivého kúchara /šváby v čokoláde/ až po lahodné diela majstra kulinára. Niečo také ako jemnučké mäsko na hľuzovkách v smotanovo-orechovej omáčke...o čom to som? Oh, ano, také dobré science-fiction. Vyberte si, môžete vychutnávať donekonečna, len dajte pozor na kvalitu: aj hľuzovka može byť červivá a orechy zatuchnuté. Ak ste konzervatívec a neobvyklé chute vás draždia-dajte si cestopise. Dobrý cestopis je nasiaknutý vôňou a chuťou tej-ktorej krajiny. Ako to zvyčajne býva recepty národných kuchýň sú overené storočiami, tradične dobré a zdravé. Je na vás, či si dáte vepšo-knedlo-zelo alebo mexické tortille. Alebo pizzu. A ako všade, každý chod može byt výborný aj mizerný: zavisí od kuchára. Nezabudnem na klasiku. Ak mate ústa spálené od tabaska a plné zuby oreškov kešju, dobre vám padne mamina sviečková na smotane. Nič nového pod slnkom, ale oddýchnite od silných vnemov na hojdacom kresle v pokoji rodičovského domu... Ozaj, chlieb! Bez chleba sa nedá! Skutočným chlebom sú praktické príručky a vedecko-populárna literatúra. Viete, aký dobrý može byt obyčajný kus chleba? Voňavý, mäkučký, s chrumkavou korkou. Pozor, aby vám nepodstrčili starý plesnivý suchár! Nakoniec to, čo neznášam: zdravá strava. Učebnice rozného druhu. Tu už nemôžeš nijako zvlašť vybirat.Ak ti predpísali díetu-jednoducho musíš. Ak máš o týždeň skúšku z chémii- nedá sa nič robiť. Našťastie, väčšina z nás nedrži dietu dobrovoľne. Okrem pár maniakov, posadnutých zdravou stravou. V niečom máju pravdu: ak sa napchávame všeličím bez ohľadu na kvalitu- škodíme sebe. Treba šetrít žaludok. A mozog šetrít netreba? Naozaj strávi všetko?
Opäť pekné myšlienky. Najviac sa mi páčilo prirovnanie ženskej literatúry k zákusku. V tomto prípade ja ale veľmi nie som na sladké. :-) Ja by som chlebom nenazvala ani tak popôulárno-náučnú literatúru - tá má skôr bližšie k zdravej strane - ale diela svetovej literatúry, alebo aspoň známejšiu klasiku.
Jedna malá gramatická pripomienka. "Už je mi s nich zle" - má byť "z nich zle".
Proti gustu žiaden dišputat.O chybách: niektoré sú spôsobene tím, že som počítačový analfabet, niektoré sú tím,že slovenčina nie je moja materinská reč a niektoré veci sa jednoducho naučiť nedajú.Ale vďaka za upozornenie!
Sedela som na Iževskom letisku a čakala na let do Sankt-Peterburgu. Husto snežilo, a preto nikoho neprekvapilo, že let bol na pár hodín odložený. Na prípad dlhého čakania na našich letiskách a železničných staniciach sú zriadené miesta na sedenie aj ležanie, a tak som sa pohodlne usadila na malom…
Pokúsila som sa preložiť kúsok zo svojej knihy o psoch do slovenčiny. Za prípadné chyby sa ospravedľnujem. KOCURI Kontajnery pre odpad pri našich panelákoch stali všetky pokope, vytvárajúc zo seba niečo ako supermarket. Každý aspoň trochu vážiací seba pes pokladal za povinné a slušné zaskočiť tam…
Ženy sú ako husle: v jedných rukách spievajú sladkú melódiu nehy, lásky a šťastia, v iných odporne vrieskajú. Ty sa sťažuješ, že sa ti ušli rozladené husle. Stáva sa, ale keď sa to opakuje aj s druhými, aj s tretími, asi problém nie je v husliach ale v huslistovi... Rozladené husle sa…
Pri nohách sa mi rysovala nejasná silueta. Nejaký muž. Presnejšie-mužíček. Drobný, otrhaný, nervózny, neprestajne pozerajúci na všetky strany. -Kukuč!-nevľúdne povedala som, keď sa jeho pozornosť upriamila bezprostredne na mňa. -Upír, ak sa nemýlim? Pár sekúnd mužíček iba tupo civel na "nebohú…
Žabkynský upír -Tak ako, pani bosorka?Ja som iba odmietavo zavrtela hlavou a mimovoľne zívla. Ten upír už mi začínal liezť na nervy. Tretiu noc som sa, ako prekliata, motala ulicami tejto dediny, ale upíra nezazrela ani len okrajom oka. Vošla som do krčmy, trochu posunula sklamaného majiteľa a…
VERIM NA MIMOZEMŠŤANOV Presnejšie, verím na existenciu mimozemského života, včetne jeho inteligentných foriem. Verím na to,že vznik života nie je náhoda, ale zákonitosť. Že za určitých podmienok život zákonite vzniká, ako zákonite každé teleso s priemerom okolo 400km sa formuje do gule. Nebudem…
ILJANADievča sa ponáhľalo domov. Ráno, hneď na úsvite, zobralo krajec ražného chleba a ticho vykĺzlo z domu. Utekalo lesnou cestičkou s košom,spleteným z brezovej kôry v rukách. Posledný týždeň sa vydaril suchý a teplý, skutočne letný. Preto maliny museli dozrieť znamenité: nie kyslasté a vodnaté,…
Chcem zomrieť pekne. Napríklad na brehu Atlantického oceánu, na opustenej pláži, kde chladné tyrkysové vlny hrýzú kriedové útesy.Chcem popritom počúvať rachot spenenej vody, kríky čajok a oslobodzujúce akordy obľúbenej hudby. Ešte nemám premyslené všetky technické detaily, ale raz si to …
Amulet sarmatskeho veľkňazaZačiatok. Mračno.M R A Č N O Mračno sa vyvalilo spoza lesa rýchlo a nečakané, ako nepriateľská jazda zo zálohy. Už od rana bolo sparno a dusno. Nebo, hoci aj malo bledo belasý odtieň kvôli jemnej páre, visiacej vo vzduchu, bolo bezoblačne. Ľudia, červení a upotení,…
Kontakt
(Pilot 369 - trailer; sci-fi triler už v predaji)
„Misia pokračuje ďalej podľa plánu. Nadviaž kontakt!" stručná a jasná správa na holograme mi dáva najavo, čo mám robiť. Zasúvam polykryštalickú bariéru do podlahy riadiacej paluby a odkrývam celý priestor sekcie gravitačného reaktora.…
Benátska lagúna - jeden z najkrajších kútov Talianska - skrýva okrem najznámejšieho ostrova - Benátok aj ďalšie poklady.
Chodím ich so svojimi priateľmi objavovať opakovane.
Program si organizujeme sami: na vypožičanej lodi, ktorú si riadime sami. (Nepotrebujete na to nijaké kapitánske skúšky…
S Hankou som sa rozprával v príjemnom prostredí kaviarne, ktorá je súčasťou kníhkupectva. Vždy ma udivovalo s akou pokorou a zároveň hrdosťou hovorí o tom, čo sa deje u nej v triede.
Hanka: „Som zvedavá o čom bude ten rozhovor. Ja som úplne normálny človek. Myslím si, že neviem povedať niečo…
Časová porucha
(Pilot 369 - trailer; sci-fi triler už v predaji)
Potom, ako bol predposledný prorok z Abrahámovej pokrvnej línie [1], Ježiš Kristus, na základe rozsudku rímskeho prefekta Piláta Pontského, popravený na kríži, musela jeho jediná ženská spoločníčka, Mária Magdaléna, opustiť spolu s…
Bude moja duša pokojná, len ak ťa budem cítiť vedľa seba do konca 1. týždňa? NIE! Chcem to a ak to cítiš rovnako, prosím, poď so mnou na jeseň Tvoj život MILUJEM ŤA
(Marienke)
Vonku je tak strašne cukrovo
že si radšej ani neosladím kávu
Možno je dobré
aspoň z času načas
nechať veci také aké sú
bez prísad
naakumulovaných túžob
a samodruhých špekulácií
Možno je dobré
začať občas znovu
pri horkej káve
Comments
Pridať nový komentár
Opäť pekné myšlienky. Najviac sa mi páčilo prirovnanie ženskej literatúry k zákusku. V tomto prípade ja ale veľmi nie som na sladké. :-) Ja by som chlebom nenazvala ani tak popôulárno-náučnú literatúru - tá má skôr bližšie k zdravej strane - ale diela svetovej literatúry, alebo aspoň známejšiu klasiku.
Jedna malá gramatická pripomienka. "Už je mi s nich zle" - má byť "z nich zle".
Proti gustu žiaden dišputat.O chybách: niektoré sú spôsobene tím, že som počítačový analfabet, niektoré sú tím,že slovenčina nie je moja materinská reč a niektoré veci sa jednoducho naučiť nedajú.Ale vďaka za upozornenie!