Strom , ktorý rastie na obe strany ,
je ťažké si vybrať,
na oboch stranách mu niečo bráni,
asi si musí zvykať.
Musí prežiť tú bolesť,
ktorá v strede ho láme,
bude chcieť zarodiť ratolesť,
no to vadí mu práve.
Nechce aby trápili sa samé ,
nechce aby mali život ako on.
A neskôr sa už len zláme,
a stratí sa so svojim životom .
Vravieval : ,,je to život môj´´ !
nechcel prežívať trápenie ,
chcel byť stále svoj ,
v myšlienkach mal len súženie.
V jeseni svojho života ,
konal posledný deň svoj,
choroba , ktorá ho ohrýza ,
prehral svoj posledný boj .
V stráni ostala len spomienka naň,
kde odpílil pilčík jeho dušu ,
k tomu pňu chodieva laň,
ostatný len žialiť môžu.
Les stratil jednu dušu svoju ,
a pocta mu bude vzdatá ,
ostala tu jazva bôľu,
kto ju teraz zapláta ?
Strom , ktorý žil svojim srdcom ,
ktorý len nehybne stál ,
no priatelia boli jeho snom ,
a tak ostal sám .
Bol tichým obyvateľom ,
mesta, ktoré volá sa les ,
vždy chcel byť priateľom ,
no neskoro je už dnes.
Comments
Pridať nový komentár
Milá Zdenka!
Premýšľam nad tým, či reagovať alebo nie. Nakoľko som sa včera asi dotkla jednej mladej slečny. Neuniesla kritiku, zmazala všetky svoje príspevky a odsťahovala sa z Enigmy skôr, než sa tu stihla zabývať. A pritom som sa snažila to napísať pomerne šetrne. Hoci, mohla som byť asi milšia.
Ale tak skúsim. Myšlienka sa mi páčila. To s tým pilčíkom a dušou bolo krásne a tiež sa mi páči tá metafora s mestom a lesom. Len tá celková forma básne je ešte dosť kostrbatá. Chce to veľa skúšať a hlavne čítať veľa poézie, aby sa Ti dostali do krvi také veci ako rytmus, cit pre rým a podobne. Hlavne sa nenechaj odradiť, ak Ťa to baví. Začiatky sú vždy ťažké.
Je to, samozrejme, len môj osobný názor. Ja tiež nie som básnik a niekto, kto sa v tom vyzná, by asi tiež povedal, že moje pokusy za veľa nestoja. Takže moju kritiku neber ako nič tragické, je to len názor amatéra. Konštruktívna kritika (aj od laika) však môže posunúť dopredu. ;)
A ozaj, ešte jedna drobnosť. Možno si si nevšimla, ale ten príspevok sa Ti nejakým činom zdvojil. Myslím, že tam máš dvakrát to isté.
Okej , beriem to ako poučenie :) a vedela by si mi poradiť nejakú poéziu lebo ked sa mám priznat ja skoro côbec nečítam len jednu knihu som od Hviezdoslava precítala a teraz sa snažím Milana Rúfusa čítať vedela by si mi niečo odporučať ?
Nuž, problém je v tom, že asi ani veľmi nevedela. :) Ja totiž na poézii nefrčím a vlastne poéziu ani veľmi nepíšem. To, čo som napísala, sú len také úlety. Skús sa opýtať Tekinosaagiho, on má v tom určite väčší prehľad :)
Ale tá rada vychádza z presvedčenia. Lebo ja sa zas venujem skôr próze a myslím, že keby som nečítala, tak by mi písanie robilo oveľa väčší problém. Ono to je tak... nejako podvedome sa to človeku dostáva "do krvi". Takže každý by mal čerpať z toho, čomu sa venuje. Aspoň to je môj názor a nie len môj. :)
Určite sa ale netreba nechať odradiť. A netreba sa báť opravovať. Ja keď niečo píšem (myslím niečo väčšieho rozsahu, než príspevky na enigme), tak sa k tomu vraciam jednak už počas písania a jednak keď to dokončím, tak potom upravujem a upravujem do blba. A aj tak keď sa na to potom s odstupom času pozriem, tak zistím, že môžem prerábať znova. :D Aspoň tak je to u nás amatérov, čo sa len učíme. Hold, niekto sa géniom narodí, niekto sa musí k majstrovstvu prepracovať. :)
Akurát som si uvedomila, ze Tekinosaagi sa minule rozplýval nad Rúfusom, Válekom a Baudelairom. Neviem v akom si veku (teda predpokladám, že mladá holka, len neviem kam presne Ťa začleniť), možno toto ešte nebude pre Teba to pravé orechové (Baudelaira by som skôr ako na strednej určite neodporúčala), ale tým Rúfusom nič nepokazíš. :) Na Válekove básne si nepamätám. Ale viem, že mne sa istého času páčili aj nejaké veci od Smreka. Treba skúšať, určite nájdeš niečo, čo Ťa chytí za srdce.
Dakujem a mám 14 rokov pre info :)
Nie je za čo.
Ajajaaaaaj to máš ešte času skúšať a skúšať. ((teda ak nepríde koniec sveta, ale brat povedal, že ten vraj prísť nemôže, lebo pašteky (alebo spisovne paštéty, ale mne sa ten výraz nepáči) majú záruku do 2013 :D)). Ja som v Tvojom veku ani v päte nemala takéto "aktivity". Ak nerátame stupidné básničky na uletené témy. :)
Ahoj milá 14 - ročná súputníčka. Ja nie som veľký odborník do poézie, a že tu ktosi čosi o mne tvrdí ma len ... teší :).
Síce tvrdím že Válek je dobrý básnik, lebo je. Ale pre Teba je ešte asi príliš neuchopiteľný. Myslím že básne Milana Rúfusa, by boli ideálne. Skús zabehnúť do knižnice, musia ho mať všade. Ak už len modlitbičky. Krátke, milé a výstižné, pritom skvelé na zamyslenie a pohladenie na duši. Baudelaira ešte nečítaj. Až keď ho nakážu v škole. Každopádne, veľa chuti do písania.
A nie sú od veci ani staré slovenské básne, Hviezdoslav, Slávy dcéra, Mor ho!
To v rámci rozhľadu a rytmiky. (tú napríklad ja veľmi rád ignorujem)
neber ma ako megaodborníka, ja len občas čosi napatlem spíšem a som rád keď sa to rýmuje.
Vlastne ani veľa o poézii neviem, len píšem svoje názory. Ale ak máš 14 a baví Ťa poézia, tak Ťa úprimne obdivujem. a k básni strom - myšlienka podľa mňa pekná, trochu to uhádzať, a časom skúsiť dať do toho aj druhý plán :)
A nakoniec aj ľudová hudba má isté zákonitosti, riadi sa tiež rytmom, a rýmuje sa, čiže nie je od veci sa aj zamýšľať nad hudbou ktorú počúvaš. Lebo tam bývajú básne tiež a často aj veľmi kvalitné básne. (Collegium SDS).
A držím palce pri slovenskej tvorby, to Ti je hrozne nevĎačný jazyk na básnenie :)
Koľké hrejivé slová. Som príjemné prekvapená. :)
Nepovedala som, že si odborník, akurát, že sa v tom vyznáš lepšie - čo je aj pravda, lebo ja poéziu nečítam takmer vôbec, hoci sa mi vlastne svojím spôsobom páči.
Hah a s tou slovenčinou máš pravdu. A nie len na písanie. Preto som od istej doby chytila taký tik, že namiesto v slovenčine skladám občas v angličtine. Tá je, hold, jednoduchšia, tvárnejšia. Slovenčina je náročná na prízvuky, rytmus a vôbec. Čo budem ďalej rozprávať.... :)
okej, síce som skeptické hovädo bez viery v záchranu ľudstva ale mladú, literárnu nádej predsa povzbudiť môžme, nie? :)
Len zasa na druhej strane mám radšej slovenčinu lebo je pekná a trošku zložitejšia a tak dá viac práce niečo naskladať
Nemusel si si zas až tak naložiť :P :D
Slovenčina je pekná, ale je náročnejšia. To ostáva faktom. ;)