362
Cestovateľský blog
01.07.2012 - 22:39
4
116
3538

Dunajské ramená HUNGARIA 2012

Keďže ide o tradičnú akciu, o ktorej tu už čo-to popísané je, dnešný komentár prispôsobím vodným turistom, ktorí by chceli splav maďarských Dunajských ramien skúsiť po prvýkrát na vlastnej koži.


Splav môžete začať na rodnom Slovensku, asi 400 m pod hrádzou vodného diela Čuňovo na ľavom brehu pôvodného koryta Dunaja (voláme ho aj "starý" Dunaj). K Dunaju vedie odbočka z asfaltky, takže sa dá prísť autom až k vode.



Po 5-kilometrovej pohodovej plavby po starom Dunaji uvidíte vpravo 1. vtok do maďarských ramien. Je označený aj tabuľami. Výška hladín v Dunaji a ramenách nie je príliš rozdielna, a tak vojdete do ramien bez problémov. Ramienko sa postupne zužuje, prúd zrýchľuje, brehy lemuje bohatá vegetácia, ľavý breh patrí  Diabolskému ostrovu. Ostrov ukrýva Jazero Diabolského ostrova, ktoré je našim prvým námorným cieľom. (Ak by ste aj 1. vtok do ramien minuli, nič sa nedeje - o kus ďalej sú ešte dva vtoky do ramien, majú však vyšší rozdiel hladín, preto odporúčame pristáť a vtok si prezrieť - pristáva sa POD vtokom.)


Odbočka do jazera je nenápadná, mierne protismerná, takže po 1.900 m plavby musíte mať oči na stopkách, aby ste včas loď otočili do protiprúdu a vkĺzli do ramienka vedúceho k spomínanému zlovestnému jazeru.


Okrem centrálneho Jazera Diabolského ostrova tu nájdete aj množstvo malých jazierok pospájaných úzkymi ramienkami. Byť tu tak o polnoci môže byť celkom strašidelné.


Marketingový riaditeľ Jazera Diabolského ostrova Belzebuub II. Momentálna ponuka je 5000 € za dušičku.


V pobrežných plytčinách jazera rastie Mentha aquatica - vodná mäta, čaj z nej je diabolsky dobrý.


Po krátkom odpočinku a plavbe po ramienkach a jazierkach lemovaných trstinou sa vraciame na rýchlo prúdiace rameno. Po 3,5 km plavby z hlavného ramena odbočuje menšie, na konci ktorého vidieť v diaľke most. Za týmto mostom je záver dnešnej etapy - Vadvízi kemping. Celkove sme urazili 12 rkm (riečnych kilometrov).


Kemping je rozľahlý, príjemný, stany si môžete postaviť na tráve v tôni stromov.


Murované objekty kempingu poskytujú útulok pri daždi - vnútorné i vonkajšie sedenie s občerstvením, kuchynku a sociálne zariadenie. Platiť môžete pokojne eurami. Personál je ústretový a príjemný.


Vadvízi kemping tvoria izolované segmenty oddelené živými plotmi - jeden z nich kompletne obsadila naša výprava. Podvečerná debata sa viedla najmä o veciach súvisiacich s Diabolským ostrovom - po jeho návšteve sa vraj sem-tam prejaví posadnutie diablom u ľudí, ktorí ho navštívili. Zaujímavé je, že vládca pekla si vyberá výlučne ženy.


Preventívne sme si na tajnej schôdzi mužskej časti výpravy zvolili za hlavného exorcistu Feriho.


Marián volá hot-line 0063 236 225 236 5 (Vatikán), linku, ktorá poskytuje v reálnom čase návod, ako zlého ducha z posadnutej ženy vyhnať. Kvôli slabému signálu telefonoval vždy zo stola. Feri je už pripravený.


V podvečer sme si neodpustili krátku vychádzku k Binderovej hati spájajúcej náš a maďarský breh Dunaja. Na našom brehu pri hati vidíme kempujúcich karavanistov - stavil by som sa, že sú to Česi.


Nedeľa nás víta iskrivým ránom, štebotom vtákom v blízkej trstine, voňavým májovým vzduchom a slnkom prehrievajúcim naše stany po vlhkej noci. Po vypití čaju z byliny Mentha aquatica, nazbieranej na Diabolskom ostrove, sa nám zrazu zem vidí guľatejšia...


... trávy rozkošatenejšie...


... machy farebnejšie ...


... a aj lodičky poukladané na brehu sú akési iné ako včera - pripomínajú plátno maľované v štýle pop artu.


Po hodine účinok čaju pominul, všetko okolo zosivelo, vybledlo, znormálnelo a my sme si postupne začali uvedomovali realitu - čakajú nás galeje.


A už sme na trase.


Nakoniec sa galeje nekonali - prúd v ramene zrýchlil, a tak namiesto úporného pádlovania, sme si mohli vychutnávať všetku tú krásu okolo nás.


Ak však prestanete sledovať prúdnicu a zahľadíte sa dlhšie na brehy, môže sa vám prihodiť toto.


Zo zdravotného hľadiska niet však lepšej voľby ako je nedeľné plávanie v rýchlo prúdiacej vode uprostred panenskej prírody.


Veľký ľudový Chural na ostrove obtekanom prúdom.
Riešili sme otázky týkajúce sa budúceho usporiadania Európy, konkrétne problém, čím nahradiť na Slovensku dožívajúce euro - časť bola za severokórejský won, časť za kubánske peso convertibile.


Detí sa však tieto problémy netýkajú.

Bezstarostne si Schengenský priestor užíval aj Jugi.


Po polhodinke príjemnej plavby sme preložili lode do jazierka s vyššou hladinou...


... a priplávali zospodu k veľkej šikmej hati.


Jej prenesením sa vyrovnal výškový rozdiel získaný počas dnešnej plavby a tak  nás čakalo už len niekoľko sto metrov protiprúdnej plavby do kempingu vo veľmi pomaly tečúcej vode, čím sa uzavrel náš nedeľný 5-kilometrový okruh po nádherných dunajských ramenách.


Mapka nedeľného okruhu.


Príjemne sa bude na to spomínať za decembrovej snehovej fujavice pri kozube s praskajúcim drevom.

Comments

Pridať nový komentár

Joj, Ty máš vždy také krásne fotky (ani text netreba) :) A kedy sa začala sezóna?

Dýlo je dokončené - môžete sa pokochať krásou uhorskej prírody a vyšportovanými telami slovenských junákov a diev a pridávať nadšené komentáre.

Potom, ako nám developeri, urbárnici a iné podvratné živly obmedzili pred časom pobyt na slovenskej strane dunajských ramien, sme rozmýšľali o inej alternatíve a prišli sme na (ako sa časom ukázalo, dobrý) nápad skúsiť to na maďarskej strane. Vtedy sme to vzali priamym útokom po suchej zemi cez most ponad čuňovské rameno, Rajku a Dunakiliti do Vadvízikempu, kde sme sa najprv usalašili a potom podnikali výpravy aj proti prúdu po ramenách. Ako to vyzeralo prvýkrát, si môžete pozrieť tu
Bola to nádhera!

Vdaka za podrobny popis, mnozstvo mapiek a informacii. Aj vdaka nim som ostatny piatok podnikol moju prvu prieskumnu plavbu (teda presnejsie povedane druhu; ta uplne prva zacinala v Dobordunasziget-e) v madarskych ramenach. Tentoraz sme zacinali tiez pri areali Divokej vody, ... pokracovali okolo Diabolskeho ramena do Vadvizi Kempingu, ... prenasali do stareho koryta, prenasali do slovenskych ramien a koncili pri Sipovej hati (Sulianske jazero) (23 km). Bola to taka rychlovka (pocasie ani nic ine neumoznilo), ... s vedomim, ze sa sem niekedy vratim (urcite) na vikend.

 

 

Viac o autorovi

Počet príspevkov:
107
Počet nazbieraných
13, 042

Bývam pri Nitre na okraji strašidelného pohoria Tribeč. Som dlhoročný splavovač riek, jazier a morí. Okrem toho sem-tam vydávam knihy.

Všetky príspevky od autora

Príspevky, ktoré by sa vám mohli páčiť