Vybral som sa vám ja začiatkom septembra, po prvý raz v živote do Bystrice, na jarmok. Reku, je po žatve, pokosenô je, čo budem doma podaromnici hlivieť. A veru, neoľutoval som.
Na námestí ma privítala našikmená Hodinová veža... a tak som si povedal: "Iní vyšli, i ja vyjdem. Veď tých 101 schodov nie je veľa". A veru, nebolo. Vyšiel som.
Výhľad bol prekrásny: na Urpín, na námestie, obklopené krásnymi starými domami a zaplnené ľuďmi.
Z veže som mal pekný výhľad na pódium s tanečníkmi, spevákmi a hudobníkmi, a tak som si tu pol hodinku pobudol, cítiac sa ako v kráľovskej lóži.
Okrem pódia ma zaujímali aj ľudia, hmýriaci sa podo mnou.
Mali na sebe to, kvôli čomu som sem meral cestu - kroje.
Áno, 9.9.2018 sa konal v rámci Radvanského jarmoku 1. Slovenský deň kroja.
Zišli sa tu ľudia v krojoch z celého Slovenska. Toľko krásy len tak hocikde neuvidíte...
Niektoré doplnky oblečenia boli dosť bizarné, napr. táto pokrývka hlavy.
Potešiteľné je, že k láske k folklóru vedú mnohí rodičia aj svoje deti. Na podiu vystúpilo aj niekoľko detských súborov.
Aký by to bol jarmok bez balónov. Pretože boli plnené héliom, tieto dievčatá dostali nápad naplniť si pľúca týmto ľahkým plynom ...
... a potom mi zaspievali ľudové pesničky v štýle "dvojčiarkované C"...
... ich zbor znel ako z reklamy firmy ALZA.sk. Bolo to veľmi smiešne.
Deň kroja bol len súčasťou Radvanského jarmoku, ktorý sa pôvodne celá stáročia konal v blízkej Radvani (dnes súčasť BB), no v nedávnej minulosti bol premiestnený do B. Bystrice. Stánky jarmoku zaplnili celé dlhé ulice: Hornú, Dolnú i Lazovnú okolo mestského hradu (Barbakanu).
Mohli ste si tu nakúpiť, alebo len poobzerať remeselnícke ľudové výrobky a farmárske potraviny od výmyslu sveta: košíky, oblečenie z ľanu, nože, drevené výrobky, hračky, kožušiny, prírodnú kozmetiku, hudobné ľudové nástroje, ... gurmáni si tu tiež prišli na svoje.
Skúšame niečo vlastnoručne vystružlikať z dreva.
Najväčšie rady stáli pri stánkoch s trdelníkmi, trhancami a najmä s párancami.
Párance sa naozaj (ručne) párajú zo širšieho pruhu cesta rovno do vriacej vody.
K jarmoku patria samozrejme i atrakcie. Niektoré boli veru dosť adrenalínové.
Nešiel by som na ne ani keby mi zaplatili.
Na množstvo ľudí sústredených na jednom mieste sa dá dívať, povedzme, ako na potenciálnych kupujúcich, ale aj potenciálnych voličov: kandidát na prezidenta Eduard Chmelár zbiera podpisy na svoju kandidatúru.
Program jarmoku beží do neskorých večerných hodín.
Na pódiu sa vystriedali rôzne hudobné žánre: tu je virtuóz na akordeón M. Červienka.
Je to skutočný umelec, ale i zabávač:
Ukážka
Vrcholom večera bolo zoskupenie talianskych hudobníkov Baro drom orkestar, ktoré nadchlo divákou strhujúcou interpretáciou balkánskeho a talianskeho folklóru.
Ukážka
Bol to nádherný zážitok. Presne 2679 krojov - jeden krajší ako druhý.
Radvanský jarmok s Dňom kroja bude aj o rok. Nenechajte si ujsť.
Comments
Pridať nový komentár