Základné info o plavbách po Holandsku je v reportáži z našej prvej plavby Holandsko 2009
FOTOGALÉRIE NÁJDETE CELKOM DOLU
Na našej tretej plavbe po Holandsku sme sčasti kopírovali osvedčené trasy, ktoré sa jednoducho nevynechávajú, no pridali sme k nim Noord-Holland, polostrov vybiehajúci z pevniny hlboko do Severného mora, s čarovnou vidieckou krajinou, veternými mlynmi, drevenými farebnými domčekmi i rozľahlými jazerami. Našim cieľom bol starobylý Alkmar. V Alkmare sme mali za sebou polovicu cesty: široký rozvlnený Rijnkanaal spájajúci severné more s Rýnom, romantickú riečku Vecht, "Benátky severu"(= Amsterdam); kotvištia a mariny v menších i väčších mestečkách, kilometre kanálov i jazier ... slnko, oblaky, vietor i pár kvapiek dažďa. Zo severu sme sa vracali cez mosty a plavebné komory Amsterdamu na rieku Amstel, lemovanú nekonečnými pastvinami, skleníkmi, samotami utopenými v zeleni - cez "mesto bosoriek" Odewater a "mesto syrov" Goudu, do nášho domovského prístavu v Niewegeine. Doplávali sme tam s loďou po čiaru ponoru naplnenou zážitkami, s igelitkami plnými suvenírov a takmer prázdnou chladničkou. V nádrži chýbalo 80 litrov nafty.
Reportáž z tejto cesty bude trochu iná, ako predošlé. Po týždni prežitom na vode i súši Holandska sme priviezli domov 4 fotoaparáty nadupané množstvom fotografií, a tak môžete pomocou nich prežiť našu cestu štyrikrát - vždy pohľadom iného objektívu. Samozrejme, zo stoviek fotografií som vybral len tie najautentickejšie (ale aj tých nie je málo).
Najprv vám však predstavím posádku:
VLADO PRELOŽNÍK
Kapitán 8-miestnej pirátskej lode DERBY 9, prepadáva riečne i morské plavidlá boháčov. V posledných rokoch sa vyskytuje v holandských výsostných vodách pravidelne. V civile aktívny senior (zastar. dôchodca) a kapitalista.
Na svedomí to má básnik a textár Peter Konečný, ktorý mi pred tromi rokmi odkázal, že sa "chystajú s partiou na loď", a "Ty si vraj vodák, nešiel by si nám robiť kormidelníka?" Dovtedy som riadil akurát tak 4-metrové kanoe. Oná "loď" bola dlhá 15 metrov, vysoká 4 a 1/2 m a mala 20 ton. Po pár kilometroch snahy trafiť sa do zúžených miest pod mostami, blbnutiu v plavebných komorách, pokusoch o zakotvenie v preplnených marinách sledovaných ustarostenými pohľadmi Holanďanov som si uvedomil, že "tenhle způsob léta" je to pravé, orechové, a že som bol akiste v predošlom živote námorník, napr. kurič alebo huslista na Titaniku. A tak rozmýšľam, kam sa vyberiem o rok na lodi zas, a zdá sa mi, že to nebude naposledy. O našich životoch zrejme rozhodujú náhody, podporené skrytými tendenciami.
MARIANA KUBIŇANOVÁ
Schopný kormidelník, psovod, lodný kuchár (úmyselne uvádzam v mužskom rode, námornícke príslovie totiž varuje pred ženami na palube, a tak ich prítomnosť aspoň takto kamuflujem - aj staručký filozof Schopenhauer si raz povzdychol: "Cestovanie so ženami horšie než galeje jest."). Doba sa však asi zmenila, a tak tu môžem zodpovedne prehlásiť, že s tromi ženami na palube sme nemali naozaj nijaké problémy (sem-tam sme ich akurát zatvorili do motorového priestoru v podpalubí.)
Na súši sa pred Marianou trasie väčšina obyvateľov nitrianskeho okresu - s daňami totiž nie sú žarty. Od daňových priznaní sa Mariana odreagováva na mnohokilometrových túrach po hrebeňoch Nízkych Tatier; občas sa vyblázni aj v perejách riek.
ROMAN KUBIŇAN
1. dôstojník (tretí najdôležitejší člen posádky, hneď po Bohu a kapitánovi), kormidelník, navigátor, psovod, lodný kuchár so zameraním na varenie vody na kávu a foodstyling.
V civile IT špecialista a EÚ kapitalista. Diaľkoplaz, schopný vydať sa na 100-kilometrovú túru s prenocúvaním na hrebeňoch medzi vlkmi a medveďmi. (Na medveďa vraj zaberá hlasný spev: "Medveďku, daj labku!")
MAŤKO KUBIŇAN
Druhý najmladší člen posádky (po Blekym), plavčík, kormidelník, psovod, hazardný hráč kariet, komik a výmyselník.
(Fotografia nie je nahraná - všimnite si plynovú páku - loď ide na plný plyn.)
Na našej plavbe sa preslávil, ako "muž cez palubu". Stalo sa to v posledných minútach plavby, tesne pred vplávaním do domovského prístavu. Dostali sme signál, že máme loď zacúvať k čerpadlám paliva. No a keďže loď pri otáčaní na mieste o 180 stupňov má aj bočné výkyvy, pri jednom z nich zrazu Maťko, stojaci pri bočnom zábradlí, pripravený pomáhať pri vyväzovaní lode, zmizol. Loď však už šla vpred, a tak po výkriku: "Maťko je vo vode!", som zbadal asi 20 metrov za loďou plavca, ktorému sme sa rýchlo vzďaľovali. Zaradil som spätný chod, potom neutrál a utekal do podpalubia, pretože len tam sa dá vypnúť motor. Keď som sa vynoril z dvierok, záchranná akcia vrcholila: Pali - ako profesionál - práve skákal hlavičku k nášmu stroskotancovi, ktorý už bol, vďaka spätnému chodu lode, asi 10 metrov od nás po ľavoboku. Šťastní rodičia ho vytiahli na palubu a tešili sa z prírastku do rodiny. Maťko bol v úplnej pohode, dokonca po páde do vody stihol uloviť okuliare, ktoré mu skĺzli z očí a nasadiť si ich späť. Jeho tvár akoby hovorila: "Čo ste takí rozklepaní, nevideli ste ešte mokré dieťa?" Poučenie: naučte svoje deti plávať čím skôr.
ANDREJKA KUBIŇANOVÁ
Kormidelník, plavčík, psovod, správca lodnej knižnice. Rovnako ako väčšina posádky holduje karbanu (kartám). Jej snom je vyhrať v kasíne veľkú sumu peňazí a kúpiť si obrovskú supermodernú laminátovú morskú jachtu, na ktorej by sa vydala s niektorým vhodným holandským milionárom (najlepšie hráčom tímu Ajax Amsterdam) na cestu okolo sveta.
BLEKY
Tento člen posádky bral plavbu ako wellness pobyt. Termín "psí život" tak pre mňa nadobudol iný význam ako doteraz.
ANDREA JUHÁSOVÁ
Zdatný kormidelník, kuchár, lodný psychológ. Doterajšia prax ju predurčuje na prácu s narušenými indivíduami. Na lodiach ich je vždy dosť. Plánujeme ju preto zaradiť do posádky aj pri budúcich, najmä dlhších plavbách, kedy sa vraj vyskytuje medzi skippermi tzv. ponorková choroba - najmä na potápajúcej sa lodi.
V civile Andrejka pôsobí na univerzite, miluje tiež bezmotorové plavidlá - spolu s ňou, jej manželom (Jugim) a ich deťmi - veľkými zberateľmi zážitkov - som už splavil nejednu rieku. (Naposledy Dunaj.)
JAKUB JUHÁS
Kormidelník, navigátor, plavčík, fotograf, lodný filozof, vysoký komisár pre styk s domorodcami, vďaka jeho znalosti anglosaských, franských a germánskych jazykov.
V civile študent osobitnej školy (pre nadané indivíduá), budúci vysokoškolský profesor, v čase voľna kajakár, vodák a cestovateľ.
PALI ZÁKOPČAN
Kormidelník, navigátor, strojník, bocman (heslo : Bocman - je starší poddůstojník, jež pomáhá a radí kapitánu a prvnímu důstojníkovi v záležitostech týkajících se dobré morálky a disciplíny posádky. Mezi jeho další povinnosti patří to být mostem mezi důstojníky a posádkou, ale i mezi problémovými nedůstojníky; listovní údržba lodního deníku; výcvik nedůstojnických nováčků a civilistů v palubních operacích; vedení čestné stráže...), záchranár.
V civile kapitalista, profesionálny vodič a záchranár, skúsený potápač a vodák, koumák a kutil. Ako jediný vlastní Preukaz vodcu malého plavidla, všetci ostatní, vrátane kapitána, boli pri riadení lode len amatérski diletanti.
FOTOGALÉRIE
Pali Zákopčan - Holandsko 2011
Vlado Preložník - Holandsko 2011 (Len pár obrázkov, z cesty som robil film -
časom ho tu možno uvidíte.)
Kam v r. 2012?
Máme už na leto zaistenú krásnu loď TIP-TOP pre 8 pasažierov na Benátskej lagúne v Taliansku.
Nalodíme sa v prístave Chioggia, po troch hodinách plavby zakotvíme pri Benátkach, ktoré si po súši prelezieme skrz-naskrz, na ďalšie dni máme k dispozícii 6.000 hektárov Benátskej lagúny, čo je oddelená časť mora. Budeme kotviť na ostrovoch v lagúne (napr. na Burane), kúpať sa pri pieskových plážach, zdraviť sa s gondoliermi i s kapitánmi zaoceánskych lodí. (Žiaľ Costu Concordiu už nestretneme.)
Pobyt na lagúne ukončíme plavbou do odľahlej severnej časti lagúny až k plážam letoviska Lido di Jesolo.
Náš budúci plávajúci hotel - loď TIP TOP (3 kajuty, spoločenská miestnosť, chladnička, 3xWC, 3xsprcha, radio, CD, TV, DVD, bočné skrutky na prove, vonkajšie i vnútorné riadenie, zadná paluba).
Viete si predstaviť romantickejšiu dovolenku?
Benátska lagúna, náš prístav je na jej južnom konci...
... v meste Chioggia, podobnom Benátkam.
Benátky a esovitý Canale grande, na ten majú prístup len zásobovacie, záchranné a osobné lode, vrátane gondol, my doň nemôžeme vplávať - do menších kanálov môžu len gondoly a malé zásobovacie motorové člny. Benátky si prejdeme pšeo a potom ich oboplávame na našej lodi.
Comments
Pridať nový komentár
Čo nás čaká v lete 2012 - pozrite si vyššie na konci reportáže.
Naozaj zábavné. Páčil sa mi príspevok, aj fotky. Milé sú tepláčiky malého námorníka. Nechcem vyrývať, ale tuším ich má naopak. Za najkrajšieho účastníka plavby považujewm toho Vášho psíka. Nečudo, veď sa o seba stará. Zdravím
... ďakujeme za návštevu. Posádky lodí zostavujem predbežne v januári, "naostro" v marci. Stačí okolo Nového roka prejaviť predbežný záujem. Nejakých záujemcov už mám. V lete 2012 ideme do Talianska (blízko, teplo) a možno aj tradične do Holandska (Holandsku sa nič nevyrovná). A že nikoho z budúcej posádky nepoznáš? To platí len prvých 10 minút. Ak nás bude viac, pôjdeme dvomi loďami, kapitána na druhú loď mám.
Feriho? :D
Feri na lode s motorom z morálnych dôvodov nechodí - na vode sa vraj potrebuje narobiť.
Celkom rozumiem Vášmu nadšeniu. Predpokladám, že do Vianoc žijete so spomienok na plavbu minulú a od Nového roku sa začínate tešíť na tú nasledujúcu. My/t. j. 5-6 rodín, ktoré spájajú rodinné zväzky a delia kilometre/ sme si pred 8 rokmi povedali, že sa raz ročne budeme stretávať nie len na povinných pohreboch. Tak sme za tých 8 ročníkov spoločne prebrázdili mnoho pekných kútov na Slovensku a na Morave v postupne narastajúcom počte cca. 60 ľudí, vo veku od 6. mesiacov, cez decká, pubertu, dospelých až po geriatriu. Takže príbuzenstvo do 1. 2. 3. či 4. kolena. Program má vždy na starosti jedna partia a ostatní si ho nadšene užívajú. Prešli sme spolu krásne túry po Liptove, Orave, Beskydoch, či Nízkyh Tatrách, múzeá, kaštiele, zámočky, arboreta,folklórne fastivaly atď. Úžasné je, že mlaď, rozlezená po svete, si nájde čas a naplánuje si návrat do vlasti , aby sa stretla s týmto vzdialeným príbuzenstvom. Každý blbneme po svojom! Prajem Vám, nech sa Vaše plavby stanú tradíciou a tradície treba udržiavať!
Dobroslava - krásny príklad výberovosti vnímania u mužov a u žien: žena si prednostne všimne oblečenie dieťaťa, muž skôr polohu plynovej páky :) Jasné, že títo dvaja sa v živote len málokedy zhodnú.