Ak sa len trochu dá, tak jarné prázdniny sú pre nás aj príležitosťou na prvý jarný splav. Po tohtoročnej netradičnej zime je čakať na zvýšené hladiny našich riek zbytočné. Cestovať stovky kilometrov do hôr a tam zistiť, že potoky a riečky sú naozaj nesplavné, sa nám nechce. Vzhľadom na súčasné podmienky, bolo pre nás najprijateľnejším riešením vyskúšať horný tok rieky Nitra.
Nitra je splavná od Prievidze. Obtiažnosť úseku Prievidza – Nováky je WW I-. Tento úsek je však splavný len skoro na jar, keď sa na horách topí sneh, alebo po dažďoch za zdvihnutej hladiny. Skorá jar už síce dorazila, ale na horách sa nemá čo topiť a ani zdvihnutá hladina po dažďoch momentálne „nehrozí.“ Klasifikácia rieky od Novák je ZWC a od Partizánskeho je splavná celoročne.
My sme však objavili, že na SHMU je v Chalmovej vodomerná stanica a tá „hlási“, že 28. februára 2014 má rieka o 6,00 ráno 90 cm. Usúdili sme, že to by mohlo byť dosť. Chalmová je časť obce Bystričany, kúsok pod Novákmi. V Bystričanoch stoja osobné vlaky na trati Nové Zámky – Nitra - Prievidza a z tamojšej železničnej staničky je to k rieke v Chalmovej nanajvýš 15 minút príjemnej chôdze. Existuje však ešte jeden dôvod, prečo začať práve tam.
Chalmová sú totiž maličké a veľmi skromné kúpele s horúcou vodou a ak by ste náhodou pri splave otočili svoju loď hore dnom, môžete tam sami na sebe vyrovnať výrazný rozdiel teploty vody v rieke a v sedacom bazéniku. Takže rozhodnuté, začíname v Chalmovej.
V piatok 28. februára sadáme o 7,00 hod. do auta, okolo 8,30 sme v Chalmovej (zaparkovať sa dá hneď za mostom) a 9, 15 nastupujeme pod mostom (125,4 rkm) do pripravenej Pálavy. Tá dnes dostala pred Barakou prednosť. Nitra je v Chalmovej v podstate ešte potok. Pálava je menšia a tým pádom i obratnejšia a to určite nahradí i absenciu odtokového rukáva na jej dne. 90cm na tamojšom vodočte je podľa nás stav mierne nad hranicou splavnosti. Rieka v tomto úseku tečie pomerne rýchlo. Treba sa však držať v prúdnici, inak by ste mohli uviaznuť na plytčine.
V koryte sa občas objavia väčšie balvany a popadané stromy, takže plavba vás plne zamestná.
Keď podplávate železničný most pred obcou Malé Kršteňany(120,5 rkm), máte za sebou prvých 5 km príjemnej a pomerne svižnej plavby. Hneď za mostom rieka zľava priberá Osliansky potok. Keďže sneh sa tohto roku vyhol i pohoriu Vtáčnik, Nitra za sútokom veľmi „nepribrala.“ Neskôr sa objaví cestný most a za ním prúd spomalí, až úplne zastaví.
Je to kvôli malej vodnej elektrárni - MVE (117,7 rkm). Prenáša sa vľavo. Za MVE sa prúd opäť rozbehne a pred vami sa objavia paneláky sídliska v Partizánskom. Plavbu mestom spestrí systém, ktorý tvorí asi 25 kaskád. Ich hate sú za sebou zhruba v 100metrových odstupoch. Sú však nízke a ľahko splavné.
Problémová je posledná, pomerne vysoká hať, na západnom okraji mesta. Dá sa však ľahko po oboch brehoch preniesť. My sme prenášali vľavo. Asi 100 metrov pod ňou sa do Nitry sprava vlieva Nitrica (112,1 rkm).
Kúsok pod Partizánskym sa koryto rieky zúži, prúd sa opäť svižne rozbehne, pekne meandruje, vymieľa brehy. Žiaľ naše nadšenie netrvalo dlho. Po asi dvoch kilometroch sa prihlásil o slovo olej. Kým sa dostanete k MVE Chynorany(106,5 rkm), čakajú vás asi 4 km monotónneho pádlovania umelo vyrovnaným korytom rieky.
Prenáša sa opäť vľavo. Pod hrádzou je to o čosi lepšie. Pred cestným mostom do Chynorian je na ľavom brehu pekné miesto na kempovanie (mŕtve rameno, ohnisko).
Pod mostom sú pereje a väčšie kamene. My sme si toto miesto najprv prezreli a potom ho, pár metrov od pravého brehu, bez problémov splavili.
Za mostom však prúd opäť, kvôli MVE Bošany (102,3 rkm), spomalil. V Bošanoch sme však už aj tak mali v pláne skončiť. Keďže okrem MVE nás tu postrašil aj dážď, zbalili sme Pálavku a na železničnej stanici si počkali na vlak do Bystričian. Zo stanice sme sa prešli peknou starou gaštanovou alejou k mostu v Chalmovej, kde nás čakalo auto.
Väčšina starších vodáckych sprievodcov doslova odrádza od splavu hornej Nitry pod Novákmi. Je to hlavne kvôli znečisteniu vody, ktoré mali na svedomí Novácke chemické závody. My však môžeme skonštatovať, že situácia sa výrazne zlepšila. V rieke bol život, v priezračnej vode sme videli ryby, v okolí poletovali volavky a dokonca aj rybáriky, ktoré sú na znečistenie vody a prostredia citlivé. Znečistenie vody pod Novákmi vás už od splavu tohto úseku nemusí odrádzať. Horšie je to už s čistotou brehov. Ale to je problém všetkých slovenských riek...
Druhý voľný deň, 1. marca, sme si naplánovali výšľap z Rematy na Bralovú skalu. Je to poriadne strmý výstup, ale výhľad zhora stál za tú námahu.
Zostup sme si zmiernili obchádzkou cez Sklenianske lúky. Cestou domov sme neodolali a vrátili sa ešte raz do Chalmovej. Posedieť si hodinku v malom bazéniku s horúcou vodou bolo celkom príjemné...Nitra, ahoooooooj!
Ahoj, Jana foto, Ivan text
Comments
Pridať nový komentár
Kedysi sme chodievali splavovať Nitru každoročne.
Buď v úseku Partizánske - Nitra, alebo Nitra Nové Zámky. Horný úsek od Chalmovej nepoznám. Vyzerá zaujímavo.
Spodný úsek sa dá predĺžiť o Starú Nitru (začína pod Novými Zámkami - lode sa pri záhradkárskej osade preložia cez hrádzu do starého koryta. Stará Nitra ústí pred Komárnom do Váhu. Koryto je úzke, zarastené trstinou i leknami, tok pomalý. Žiadny adrenalín.
Vďaka za oživenie spomienok. Teraz už na túto rieku nechodíme - akosi je menej času.