1929
Cestovateľský blog
https://blog.enigma.sk/wp-content/uploads/2017/09/IMG_2664-4.jpg
05.05.2011 - 22:01
5
100
2694

Jarný Hron

   Asi museli tí breznianski mládenci dievčence dobre pooblievať, keď ešte týždeň po Veľkej noci bolo v Hrone tak málo vody, že splavuchtiví zadák s háčikom museli 30. apríla posunúť začiatok splavu z Brezna do Nemeckej. V Brezne bola totiž hladina vody pod 20 cm a pod Lopejom boli väčšie kamene v koryte suché. Z Nemeckej to však išlo jedna radosť. Gogo nám ušetril rozcvičku pri fúkaní Baraky, s kompresorom je to predsa len o čosi rýchlejšie a pohodlnejšie. Ušetrenú energiu sme vložili do prvých záberov a ako s malým motorom plávali dolu prúdom. Z oblohy sa na nás usmievalo slniečko a my sme sa usmievali na všetkých a všetko naokolo. Hoci bolo vody málo a plytčiny sa zmenili na štrkové pláže, prúd statočne ťahal.

Koryto rieky sa zúžilo, a tak mala jarná hronská voda svoju silu.

Míňame Brusno a skalnú Kráľovnú, z ktorej by dnes skočil len samovrah, Medzibrod i Lučatín. Baraku sme „ zaparkovali“ až pri tabuľke – Kultúrne stredisko pre cestujúcich – neklamnom to znaku, že sme na Mlynčoku. Usilovne sa tam pracovalo, veď 7. mája otvárajú sezónu. Prehodili sme slovo dve a obzreli si povestné „ Magnety“, ktoré otočili už nejednu loď hore dnom a postarali sa o osvieženie aj ich posádke.  (Jednu skúsenosť s tým máme i my ). Zvlášť pri nízkom stave vody prúd tlačí rovno na ne a treba to ustrážiť. Podarilo sa a o chvíľu už z vody obdivujeme Ľupčiansky hrad a sme zvedaví, ako nás privíta hať v Slovenskej Ľupči.

Za tohto stavu vody bola nesplavná. Málo vody, veľa balvanov a jeden poriadny šuter sa uvelebil priamo v splavnom jazyku pri pravom brehu. Takže preniesť. Nevadí, aspoň sme sa vystreli. Uvidíme, čo Príboj. Tam som sa s dcérou minulý rok ukážkovo prevrátil. Teraz bez problémov a ja nechápem, čo som tam minule vyvádzal. Prvá šalkovská hať presne ako  „ píše“ Sprievodca, citujem: „ Splavná šikmým jazykom vpravo od stredu, smerujúcim doľava.“ Nedodržali sme akurát radu, predtým prezrieť. Pri druhej šalkovskej hati sme samozrejme rešpektovali všetky Vladove, Feriho a spol. odporúčania, inak by ste tieto riadky asi nečítali.

Našu pozornosť však pritiahla veľká tabuľa s vizualizáciou budúcej malej vodnej elektrárne. Bodaj by ich porantalo, alebo radšej zmietla dáka povodeň. A opäť budú sľubovať, že nezabudnú na vodákov a bude aj splavné okno. Takisto ako sľubovali v Kalnej i v Hronskej Dúbrave. Prepáčte, už vám neveríme! Náladu nám zlepšila kávička a kofola v šalkovskej krčme. Aj tamojšieho krčmára potešil blížiaci sa začiatok sezóny. Boli sme tu čosi ako prvá lastovička. Miestni štamgasti si oprášili v pamäti vodácky pozdrav a na cestu nás vyprevádzalo zborové Ahoooj ! Hať Smrečina v Bystrici nás ani veľmi nepohúpala, zato nás vystrašili hromy a blesky blížiacej sa búrky.

Za Bystricou sa to spustilo, rýchlo pršiplášte a ešte rýchlejšie pádlovať a zachrániť sa k Ferovi na Iliaš. Bol tam, deň predtým natiahol nad stoly striešku a pozval nás do sucha. Táborisko vzorne vyupratované, trávička ( tá zelená ) podsiata, dokonca aj bufet otvorený. Aj nám bolo ľúto, že búrka už prešla. Vlkanovská perej však neodolateľne priťahovala a ako vždy potešila. Keďže sme nezačínali v Brezne, rozhodli sme sa potiahnuť  ďalej.

V Hronseku sme mali šťastie. Nepristáť a nepotešiť sa pohľadom na kostolík a lipy by bolo kultúrne barbarstvo. V kostole bola svadba. Už bolo po obrade a kostol otvorený, nikto vnútri, tak sme sa mohli pokochať a háčik aj čosi pofotiť.

Paráda ! Ideme ďalej, cukráreň pri moste v Sliači to istí. Čokoládové špice s vaječným koňakom sú dobré všade, ale tam fantastické.

Ešte kávička, zbaliť čln a rýchlo na stanicu na vlak do Nemeckej, kde nás čaká auto.

Deň druhý – nedeľa - zamračené, jemne prepŕcha, ale my – že ideme.

Chceme si obzrieť čo nové v Hronskej Dúbrave a odtiaľ dole do Žarnovice. Cestou do Dúbravy, opäť v Bystrici, lejak ako z krhly. My s háčikom natoľko vyvedení z miery, že hoci obaja zarytí nepriatelia Mac Donaldu,  skončili sme v Mac Donalde na káve. Keď sme ju vypili, dážď ustal a opäť vzrástlo  naše odhodlanie uskutočniť pôvodný plán. Ako to v Dúbrave vyzerá, sme nafotili.

Usúďte sami. Kvôli novému úseku diaľnice sa čosi pomenilo aj v okolí Žiaru nad Hronom. Pozor na kamene v koryte v blízkosti nových diaľničných mostov. Úsek pod Žiarom je kvôli diaľnici menej romantický, viac hlučný.

Pri nižšom stave vody v Hrone sa dá z lodenice v Hliníku dostať do dediny „kanálom“ popod diaľnicu, miestni to bežne využívajú. Za vyššej vody v rieke tam však bude voda a čapované pivko budete musieť oželieť.

Aspoň že zopár meandrov pod Revišťom zostalo nepoznačených. Splav sme skončili v Žarnovici pod mostom pri ústí Kľaku, odkiaľ je najbližšie na stanicu. Akonáhle sme nastúpili do vlaku, opäť začalo liať . Celkom príjemne sa na to pozeralo...

 

Pridal/a ivanr dňa 05.05.2011 - 22:01

Comments

Pridať nový komentár

Aspon na tych peknych Namakaný fotkach nevidno, akym kanalom sa Hron stava...

Ten akoze rybochod asi nie je splavny v ziadnom pripade... Smejúci sa

Netrúfame si napísať, že to okno vpravo na MVE v Hronskej Dúbrave je v žiadnom prípade nesplavné. Necítime sa byť natoľko skúsení, aby sme jednoznačne zverejnili či áno alebo nie. To musí zvážiť každý sám, resp. autori Sprievodcu po Hrone by mohli zaujať kvalifikované stanovisko. Mali sme však pocit, že aj po prípadnom splavení hrozí možnosť vtiahnutia pod valec. Silný vracák (aspoň v ten deň). Naviac, betónová stena, vidieť ju na prvej fotke, je výrazne lomená. To prípadnú splavnosť ešte viac komplikuje. Fotky z hate si prezrel i Feri Franko, určite sa vyjadrí, keď si "tento darček" prezrie v reále. Ak už má ktosi skúsenosť, mohol by dať vedieť. Inak, ak by ste chceli splavovať dolný Hron, navštívte www.vk-hron.sk, Joe tam dal fotky MVE v Kalnej (pri tanku), jednoznačne nesplavná ! Hronu nasadili ďalšie putá... Ahojte Ivan, Jana

Bol som, videl som a preniesol som. (...a to chodim na pltke Barake) Zamračený

Príspevok som čítal ešte predtým ako sa pri ňom objavili komentáre a otázky ohľadne jeho splavnosti. Myslím,že kvalifikovanú odpoveď by vedel dať ruský (alebo ukrajinský) sprievodca, ale tomu nieje veľmi do reči !

Viac o autorovi

Počet príspevkov:
42
Počet nazbieraných
3, 825
učím, dúfam, že nemučím
Všetky príspevky od autora

Príspevky, ktoré by sa vám mohli páčiť