2544
Kope vás múza
09.08.2013 - 14:20
11
185
1867

LEN PRIATEĽ...

Koľko ľudí máme okolo seba, no mnoho z nich vidí iba seba. Koľko z nich ťa v búrke života zradia, no keď ťa oni potrebovať budú potichu sa priplazia. Mnohí zas líškať by sa k tebe chceli, no hneď za rohom ťa pred druhými očiernili. Málokedy sa medzi nimi nájde aspoň jeden, čo v ťažkých chvíľach bude pri tebe. Málokto by sa kvôli druhému aj maličkosti vzdal a kvôli nemu sa aj obetoval. Človek, ktorý vidí aj toho druhého, vedz, že by urobil všetko pre neho. Len ten, kto Ti v núdzi ruku podá, ten priateľom sa veru volá. Priateľovi neprekáža, keď aj v noci prídeš za ním s problémami života, priateľa ani nezaráža, keď prídeš za ním, keby ťa postihla clivota. Len vo chvíľach smútku spoznáš pravého priateľa, a vo chvíľach úspechu najväčšieho nepriateľa.

Comments

Pridať nový komentár

Čo sa týka poézie, doteraz som písala moje básne hlavne pre radosť a potešenie druhých a nie, aby som sa zamýšľala či sú moje rými gramatické či nie. Ale vďaka za upozornenie.

To, že píšeš pre radosť druhých, je veľmi krásne. Priam vznešené. Je len na tebe, ako naložíš s mojou radou. Moje začiatky boli podobné tebe - naivné, trúfam si povedať. Mne je jasné, že na facebooku, ti za tvoje básne príde bambilión lajkov. A to je milé, lebo kamoší ťa chcú podporiť. Koniec - koncov, je lepšie, keď píšeš básne, ako keby si sa mala zaoberať nejakými nekalosťami. Ale ak to s poéziou myslíš vážne, a nechceš ostať na jednom mieste - tam, kde si teraz, tak si myslím, že moja rada je v tomto prípade viac než dobrá. A tiež veľký pozor na gramatiku. Fakt veľký. Ypsilony niekedy triafaš od buka.

Fakt to nemyslím v zlom, Radka.

Nenechaj sa odradiť, ale tiež sa neuspokoj hneď s každým pozitívnym ohlasom. Ale vlastne rob, čo chceš, to sú len moje názory.

Ja si to veľmi vážim, a prijímam Vašu radu i názory, priznám sa, keby mi nenapíšete, tak ani neviem, že gramatický rým znižuje umeleckú hodnotu básne. Ja som sa skôr snažila o ľúbozvučnosť rýmov, teda aby pôsobili okrasne a hlavne o to, aby mali moje básne ako sa hovorí hlavu aj pätu. Len teraz ste mi nasadili veľký otáznik, ako ďalej písať básne, keď robím zásadnú chybu. Ako pozmeniť moje rými?
V každom prípade sa nenechám odradiť, a máte pravdu, musím si zosadiť i ružoveké okuliare a neuspokojiť sa hneď po každom pozitívnom ohlase.

Dobrý deň,

prepáčte, nemala som zlý úmyseľ, ide o to, že neviem ako to tu na enigme chodí, túto stránku mi odporučila jedna známa z toho dôvodu, aby som sa podelila s druhými o moju tvorbu, poprípade zistila názory na moju tvorbu. Doteraz som zverejňovala tvorbu na inej web stránke, a tam som postupne vložila svoje básne naraz, netušila som, že tu to spraví väčšiu škodu ako úžitok. Som tu len prvý deň zaregistrovaná, čiže neviem ako to tu chodí a neviem sa tu ešte dobre orientovať, ale viem, čo je to vzájomnosť a "rob druhým tak, ako chceš, aby oni robili tebe". :-)

ja pomaly nie som schopný nič k tomuto "počinu" napísať.

Tak len skúsim načať: Ak to myslíš s poéziou trochu vážne, tak si naštuduj, čo je to gramatický rým. Potom, ako to budeš vedieť, sa ho snaž v čo najvyššej miere vyvarovať.

Počuj, Radka,

neber to osobne, ale toto nie je cesta, ktorou by si si na enigme našla priaznivcov. A to z jednoduchého dôvodu. Keď zavesíš na blog 11 príspevkov naraz, tak z "prehľadu" okamžite vytlačíš všetkých, ktorí tam už boli (a ktorí tiež chcú, aby ich príspevok bol nejaký čas na očiach a mohol sa dočkať čitateľov a komentárov). Takže takýmto činom nielenže môžeš u ostatných vyvolať značnú nevôľu, ale i nechuť čokoľvek Tvoje čítať a komentovať.

Jednoducho platí, všetko s mierou. Príspevky zverejňovať triezvo, s rozvahou a ohľadom na ostatných. A taktiež drobná rada do začiatku: ak túžiš po komentároch, komentuj i sama. Pravidlo vzájomnosti vcelku platí. ;)

Vyjadrím sa aj ja, keďže som bol Ginom priamo menovaný a ocitol som sa tak neprávom na jednom zozname s menami ako Rúfus či Válek, kde by som sa ja osobne neodvážil uviesť ani po šiestich pivách :) (Gino ma spomenul samozrejme iba v rámci enigmy, ale niekto by to mohol zle pochopiť). Ja myslím, že tu na enigme je možné nájsť viacerých prispievateľov, ktorých stojí zato si prečítať. Nikoho nebudem menovať, verím, že pri troche snahy si ich nájdeš aj sama. Každý má taktiež iný vkus, takže čo sa páči mne, nemusí sa pozdávať tebe.

Každopádne, treba hlavne veľa čítať, ako už bolo povedané, samozrejme nie len na enigme :P okrem Rúfusa a Váleka by som ja osobne odporúčal zo slovenských napríklad Novomeského. Zo starších ani taký Smrek či Lukáč nie sú na zahodenie, aj keď to už pre mňa nie sú autori takpovediac, svetového formátu, ale v rámci „provinčných“ pomerov sa to dá čítať.

Rýmy a stylistika podľa mňa nie sú všetko. I významní básnici niekedy používali gramatické rýmy, často sa inšpirovali ľudovými piesňami. Napríklad Gellner alebo Šrámek ich využívali pomerne často a práve ten ich básnický „diletantizmus“ je na nich najsympatickejší. Tým chcem povedať, že i gramatické rýmy sa dajú za určitých okolností odpustiť - ak budú mať tvoje diela výpovednú hodnotu, určitú originalitu a obsahovo zaujmú čitateľov (to už ale nehovorím o absolútnych rýmoch typu chiki liki tu-a, „Koľko ľudí máme okolo seba,
no mnoho z nich vidí iba seba“, to už trhá uši).

Opustil by som teda na tvojom mieste tieto stojaté vody stokrát premletých tém ako je priateľstvo, v tomto prípade, alebo by som sa danú tému aspoň snažil podať nejakým neotrelým novátorským spôsobom, který by vyznel menej ako klišé. To, čo si o priateľstve napísala už všetci vieme.. áno, v núdzi poznáš priateľa. Ale my, ako čitatelia, chceme viac! :)

Ďakujem za rady. A s tým čítaním máte pravdu, už dávno som nedržala nejakú beletriu v ruke. Ale Rúfusa  mám veľmi rada, je to Majster. Zameriam sa hlavne na štýlistiku a tie rými.
A čo sa týka príspevkov, ako som už vyššie napísala, neurobila som to naschvál ale z nevedomosti. :-)

Ale každopádne vnímam veľmi pozitívne to, že si vzala aspoň tie slová o počte príspevkov k srdcu :) Je to fajn.

Fúha, ja nemám univerzálny návod na písanie básní. Len ten gramatický rým viem, že nie je dobrý. Kedysi som robil podobné "chyby". Teraz už menej.

Ak mám hovoriť za seba - mne strašne veľa pomohlo čítanie iných "lepších" básní. Pritom nie je hanbou uznať si, že sú lepší. Čo nepochybne sú. Ja odporúčam hlavne veľa čítať. Začnem mojimi obľúbenými - Rúfus, Válek. Milan Rúfus je pán básnik. Potom si prečítaj tu píšúceho Klimeuxa :D ten píše tiež kvalitne- Nie, ale to ako vážne. Skús vyhľadať nejakých básnikov, ktorí sú známejší. Na Slovensku, v zahraničí. Rúfusa odporúčam hlavne preto, že píše takým mäkkým, ľudsým štýlom. Jeho modlitbičky sú majstrovské dielo. To hádam aj poznáš. A ak sa ti mnohé básne aj nebudú páčiť, kašli na to, všímaj si skladbu viet, rýmy, spôsob písania. Ak si z toho nič nevezmeš, tak aspoň stráviš čas príjemným spôsobom :)

Však jako hej, ja nechcem za každú cenu vymýtit gramatický rým. Niekedy sa mu nevyhneš. Ale pokiaľ je na tom postavená básnička, ešte s nevalnou témou, tek to znie ako verklík. Samozrejme, účelovosť ako chiki liki nerátam. To sú čistí recesisti.

Viac o autorovi

Počet príspevkov:
16
Počet nazbieraných
1, 216
Všetky príspevky od autora

Príspevky, ktoré by sa vám mohli páčiť