Čo čas zoberie fotka nevráti chvíľa v prekliatí Humorné už prídu vtedy vážne chvíle stratila sa mladosť vážnosť rokmi príde Kde je chvíľa čo pomotá hlavu bola správna zlá žiaľ čas neudržal ju
Kto nechce a nevidí že nič v sebe necíti v duši menom Samota Kto nepočuje a nečíta veta nožom vyrytá v izbe zvanej Temnota Kto nevie čo zabolí ohave sa podvolí Kto načrie a báda v skrýši slabostí to srdce ľudské úlomky svetla v hlbinách skrytéKto pláva v kaluži horkosti do rakvy má odeté steny…
Nestrihajte krídla už vietor stúpa na zemi stratená stopa Nechajte ma lietať chybyla som viem o chvíľu pristanem Nechajte ma lietať kým severák duje slnko svieti mračno o míľu tu je Nestrihaj mi krídla dážď mi ich zmýva brieždi sa zore v oku prebýva Už nemôžem lietať zostrelili ma tliem na…
Nech je zas človek človekom, nie hnanou zverou, pretláčajúc sťa onen robot v rukách s neodoslanou správou. Ako nebyť mŕtvolou v rakve ľudského tela a utiekať sa nocou dňom k anonymite wifi svetla? Niet osobnosti bez profilu. Dotykmi sa display chváli! Niet debaty bez chat-mobilu. 300 "…
Jedno srdce mám! Nepýtam sa: Kto je sám? Spýtam sa: Komu ho dám? Odpoveď : nepoznám! Jedno srdce bilo. Nič nikomu nesľúbilo. Aj v črepiny sa rozbilo. Iné srdce zabilo. Srdce na dlhej púti. V kruhu sa opäť krúti. Jedno srdce druhé múti. A to druhé prvé nudí. Druhé srdce polepí,minulosť už…
Stovky pier, stovky slov, každý deň sa stáva hrou. Ľudská tvár zahrá vám, znejú tóny, krutý kráľ ! V daždi sa smej! ...cez more sĺz. do zrkadiel? tak to skús! Otáčam jednu tvár. Zakrývam stý žiaľ . Zatínam obe päste, niet chýb v tom starom teste! Koniec obohratej pásky. Zdravíme staré tváre,…
Byť svetlo v tvojich očiach, nikdy nevyhasnúť... ...a len tak s tebou ísť! Ruka v ruke kráčať po uliciach, pod lampami svetiel zablúdiť, hlavne, že môžem s tebou ísť! Nájsť , nenájsť tú správnu cestu, možno len chodníček,po ňom to má zmysel s tebou ísť! Ako plavba po vlnách aj s búrkou vo…
Prečo sa rúca celý svet a na oblohe slnka niet? Prečo hlavu skláňame na dno pohára, keď posledná iskra vôle dohára? Prečo cigareta horí, keď duša ľudí bolí? Prečo niet ruky, ktorá pohľadí? Kde nájsť človeka, čo pokazené opraví? Ako zabudnúť a kráčať ďalej? ...nevieme vstať, tak strácame nádej. Kde…
Obraz - báseň slovami maľovaná, báseň - paleta farbami zapísaná. Ťah štetca vykresliť vie, čo ťah pera vysloviť nie! Slová na perách čakajú, ústa nemou tóninou spievajú. Písmená v rýmoch v ladnom takte,sťa pohyby mysle v kvetinovom šate. Hrou sa stávajú hrejúce vety. Svet sa nejaví v tieni…
V živote nastane zlom, znie ako po blesku hrom! Rosa v chladnom oku, citeľná v každom kroku. Topánka ma tlačí. Perina je krátka. Myšlienka ma mučí.Cestou žiadna skratka. Prečo hlavu skláňame a na perách úsmev nemáme? Snáď sa rúca celý svet,bo na oblohe slnka niet? Rána bez úsvitu... svet je…
Comments
Pridať nový komentár
Toto je oveľa lepšie. :) Hlavne tá prvá časť básne. A som rada, že to tak je. Som radšej, keď môžem pochváliť, než skritizovať, aj keď to tak možno nevyzerá. :)
Ak môžem povedať svoj názor, tak tento výtvor je asi o triedu lepší od tých predošlých, ktoré ma nejak nezaujali, takže tam je určitý progres :)
Kolegovia, ešte by som sa obrátil na vás.. neviem ako ste na tom s teóriou písania básní, ja teda dosť mizerne (nevyznám sa v prozódiách, trochej, jamb či daktyl a podobné záležitosti sú pre mňa španielskou dedinou atď.) a preto by som sa vás chcel spýtať, či je veľkou chybou, ak napríklad, ako vytkol Gino dzejne, je jeden verš dlhší než ostatné, alebo nie je melodicky či počtom slabík totožný s ostatnými.. iste že to môže vyznievať kostrbato ale zase na druhú stranu sa mi zdá niekedy zaujímavejšie, ak sa autor pohrá s veršami a trochu ich "uvoľní", než keď sú všetky rovnako dlhé a majú rovnaký počet slabík typu:
Ra ta ta
Ra ta ta
...ono to môže byť potom aj nuda, ak je taká celá báseň, nie? (teda ak to nie je pesnička, lebo vtedy to samozrejme musí rytmicky sedieť)
Ja sa tiež pridám (viac hláv, viac kapusty). Tiež sa v tom nevyznám a poéziu ak ju píšem (ak sa to poéziou dá nazvať), píšem viac-menej intuitívne, tiež neriešim nejaké trocheje daktyly a jamby. Ono... neviem, ako by to bolo vnímané od niekoho, kto sa v tom vyzná, ale tiež by som to asi nebrala príliš striktne. Napr. aj Gino, hoci hovorí, že má radšej, keď je to pravidelné, nedodržiava počty slabík vo veršoch. A je fakt, že piesne sú celkom iná kategória, tam sa dá všeličo slušne "upratať"... básne sú v tomto náročnejšie, tam sa nič neschová. Aby som sa ale teda tiež vyjadrila, pre mňa je to asi individuálne. Záleží od konkrétneho diela, od konkrétneho verša... niekde mi nepravidelnosť dosť prekáža, inde mi až tak nevadí (áno, viem, že je to čechizmus :)). Ale básne typu ratata... neviem... no, asi ako ktoré :D
No nie je to chybou, ak to býva pravidelne neviem, mne to musí nejako vyplynúť z básne, ale v tejto tu napríklad mi to vôbec nesedelo, niekedy to ale môže sadnúť ako vieš čo na vieš čo. Ja tiež absolútne neovládam aké sú trochejské, jambické verše, síce viem že existujú a viem že existuje jambický pentameter, ale až tak v tom nevyznám. Ale keď sa nad tým zamyslíš, v piesni je to úplne v pohode. Mne to zasa v básni celkom vadí.
Skôr si viem predstaviť čosi takto
Bla bla bla
Bla bla bla
Bla Bla bla
Bla Bla bla Bla Bla bla Bla Bla bla
čiže na konci každej strofy, aby to bolo výraznejšie, alebo striedať ob dva - dlhší verš a kratší verš, to by u mňa fungovalo, ale ako vravím, toto je čisto môj názor. Pre mňa teda dlhší verš v každej druhej strofe už je príliš rušivý, to znamená, že akoby nemal súvis s ničím, lebo po prvej "normálnej" strofe si nepamätám, že predtým bol nejaký dlhý aj v tamtej predtým.
HOWGH
Ahoj dzejna :)
Výplod fanatika, ktorý je Tvojim zástancom ma donútil reagovať na túto báseň, neboj sa, nebude to bolieť.
(spoiler) Tento prípevok bude viac pozitívny - nebojte sa, nezľakol som sa, len táto báseň je od ostatných ozaj lepšia. (spoiler)
Prvá strofa výborná, neviem kedy si túto báseň spísala, ale badám prvky odklonu od gramatického rýmu. Posledný riadok by som ja osobne preskladal na: "zmysel je nie silný.", ale to je opäť iba môj názor. Každopádne tento kúsok je omnoho lepší oproti predchádzajúcim výplodom. Čo tie dlhé verše na koncoch párnych strof? Jediný význam mi to dáva, ak by si to koncipovala ako text piesne, potom by sa dali prepáčiť aj iné nedostatky v tejto básni. Ak by som túto báseň bral ako text piesne, bola by dokonca nadpriemerná oproti slovenskému šoubiznisu, minimálne lepšie ako má Kristína a iní pseudoumelci.
Ak to má byť iba báseň, tak to ešte nie je to pravé 40 percentné orechové (60 percent písal Urban, 80 Rúfus, Feldek, Válek, 90 Baudelaire a 100 matka príroda :) ).
A posledné tri strofy, veľa slov končiacich na -sti -sty.
Ži s radosťou a nehnevaj sa! Žiješ prikrátko na to aby si si tým špinila život.
HOWGH