Pár chvíľ sme stáli na jednom brehu.V očiach má ticho prvého snehu,čo zohrieva i mrazí.Ja plášť, on kôra nad zemským jadrom.Hlas voňal letným dažďom,čo uistí aj zmarí.V postoji tôň sivých bukov,pod ktorými si doma,aj keď vetvy sú na dotyk vysoko.Taký bol. A okraj zemskej atmosféryvôbec nebol ďaleko…
Slnečné tvary na domoch tvária sa vážne, sivo. Plním si zmysel utorka. Kroky ma znova dovedú, no hlavou bývam mimo. Počúvam svojho proroka: „Že aj keď práve nelietam a mám chuť na čerešne, nemusím zvesiť plecia.“ Všetko má svoje zábaly a v domoch znejú piesne. Rozumiem týmtoveciam.
Na poslednom moste stojím sama v dobrých časoch s výčitkou, že ťa nepočúvam. Nepočúvaj: Nebyť tej, čo je vo mne nehľadela by som na teba zo stehu mojich svetov kde všetko, čo chceš aby som bola si namýšľamvo svojej hluchote ktorú mi hučíš do hlavy ukrivdený apatiou akou k tebe prehováram zo zvyku…
Na poslednom moste stojím sama v dobrých časoch hovoril si mi, že ťa nepočúvam ale keby som tam vo mne nebola ja nedívala by som sa na teba zo stehu mojich svetov všetko čo chceš, aby som bola si namýšľam aj tak som hluchá, tak čo hnevaj sa na mňa koľko chceš ja ti to možno oplácam už som si zvykla…
deň prichádza a kráča vidieť mu len nohy ktoré ťa ne pre kro čia skúšaš sa pohojdať kde nenachádzaš sieť ani stromy iba steny a pritom je dnes obloha tak nízko zimné obočie ťa krčí ako papier letmou ťarchou veľavravných dojmov ktoré voňajú minulosťou a pritom je jar chcem víkend
Za titulnej piesne k filmovému klonu ešte sa necháš stiahnuť viečkami. A poloodkrývať: Cez rameno z kovu dejstvo stokrát prežité zazrieš odvíjať žánrom alternatívy… Preč! – Hlas bez tváre z kabíny pohýna kombajn dnešnej úrody. Triezvo ti kolená v steblách podlomí. S…
vedieť je dobré ešte sme to my ja a ty a ty dobré ráno, dobrý deň tancujme po blate nech pristúpim vám tieň a teraz, po tom stanú sa stopyprázdne naplnené mottom
Klopitá čas na parapet duše, kvapky sa na skle spájajú. Keď nazriem späť, zdvíham tvoj portrét, tvár, mojou túžbou zmáčanú. Tvoj pohľad, úsmev, hru svetla briez i súmrak smrekov šedivý – tie všetky črty zastali. Obraz je vôňa sušených kvetov, ktoré však iní zbierali. Pýtam sa… Pýtam. Nechcem…
Kazeta očných tieňov
zafarbí tiene za očami.
Len nech sa neusadia!
A čierna linka povie,
pokiaľ sa slzy nedostali.
Odrezať detské priania!
Vystrie si ruku, žmúri:
„Ten lak je nevýrazný.“
Odvrátiť treba škandál!
Hádam ho stihne pretrieť,
kým večer nevyrazí.…
Vo vzduchu visia nožnice.
Sedím na cípe schodiska
a hľadím
k dverám pivnice.
Našla som v sebe
kúsok lebky, teraz
jej hľadím do očí.
Byť, či nebyť
spútaný ideou?
- téma dňa v tomto storočí.
Ja nie som osamelý jazdec.
Som iba sama na trati.
Aj tak na…
Comments
Pridať nový komentár
??? tak po prvé - toto beriem ako veľký kompliment pre túto báseň a definitívne si rozplynul moje obavy o jej výpovednosti (už ostáva len forma..."do herbárU" nie je asi spisovné :))
a inak...mierne nechápem, ako si sa mohol tak trafiť ;) som síce psychologička, no mám niekedy problém uchopiť vlastné pocity, asi preto aj píšem. a tie prídavné mená, čo si dal k tomu trojitému zhrnutiu... ja by som povedala jemný žiaľ, jemná a skrytá túžba a otvorená vďačnosť... inak si veľmi vnímavý ;) ešte raz vďaka!
/a ešte také, že ruky sú pre mňa okrem toho duševného a fyzického dotyku neviem prečo takým symbolom reálnosti. vezmi si nejakú tvoju nenaplnenú a zároveň nevyhorenú lásku, ktorú nevídaš (ak taká je). tvár si dokážeš predstaviť. ale ruky? a navyše, pokiaľ nie je celkom fér, aby si po takom človeku túžil, mne pripadá nevinnejšia túžba vidieť radšej ruky, ako tvár../
neviem posúdiť nakoľko jednoduché, môže byť interpretovanie tejto básne. A či aj ostatní by boli schopní vidieť to tak "jasne" ako ja.
TO, že som vnímavý - to bude tuším objektívna pravda, lebo mi to povedali viacerí.
Ale ďakujem, ak si to myslíš aj ty.
Dokonca som sa sám pohrával so štúdiom psychológie, ale zvolil som si inú cestu.
Čo sa týka vecí lásky... nenaplnená a zároveň nevyhorená láska, ktorú nevídam (samozrejme existuje aj u mňa)...
ťažko povedať, či žiaľ alebo vďaka Bohu.
No ale ja vidím vždy celého človeka. Ak spomínam - cítim vôňu, pamätám si pokožku na dotyk, ruky, tvár, vlasy...
všetky detaily, na opis ktorých by bolo hanbou používať slová, lebo ak by som to chcel povedať v pravej miere, musel by som ti poslať asi celú myšlienkovú sieť.
Na druhej strane, prečo si myslíš, že túžiť po rukách je nevinnejšie? Podľa mňa to môže byť aj zištnejšie a možno oveľa vinnejšie.
I keď miera viny z pocitu túžby po človeku sa podľa mňa nedá určiť časťou človeka, po ktorej túžiš.
A keď sú dvaja spolu, čím sa dotýkajú častejšie - tvárou alebo rukami?
je to individuálna otázka, ale jej odpoveď skrýva aj odpoveď na tvoje dielo.A možno hlbšou analýzou by sme prišli k celkom zaujímavým záverom, ktoré by boli práve opačné než by si možno chcela.
Ale podľa mňa určite nie prekvapivé. ;-)
Ale asi aj ja vnímam ruky ako kotvy reality, sú jedným z mojich najdôležitejších sprostredkovateľov s okolím.
O tom by však mohli rozprávať najmä tí, ktorí moje ruky poznajú. :)
Asi toľko k tomu.
Nemohol som nezareagovať, keď vidím, že proťajšok má tiež chuť diskutovať.
akože...dušan...hmmm...miestami žasnem ;)
tá otázka, čo si mi položil, ma viedla k hlbšej a úprimnejšej analýze písania tejto básne - výsledok: okrem toho, že som naozaj došla k prekvapivým záverom (no podvedome uvedomovaným), objavila som vo veršoch aj značný sebaklam (a to si vždy myslím, že pri písaní ma nič nezvezuje).
za túžbou "vidieť ruky" je toho naozaj viac. ale nechcela som, aby to bolo v básni vidieť, lebo nepotrebujem napísať takú báseň. len som potrebovala dať kúsok zo svojho zmetku von a tým si to trochu vyjasniť. a až dodatočne ma napadlo "paráda, ruky sa zdajú byť nevinné. vždy lepšie, ako napísať iné konkrétnosti". a viac som sa nezamýšľala.
ale v konečnom dôsledku som rada, že je to s tou nenaplnenou láskou tak, ako to je... s tou občasnou nostalgiou je fantazijný život pestrejší /vidíš to podobne?/ :)
no a ďakujem za to, že si nemohol nezareagovať ;))