435
Cestovateľský blog
06.11.2012 - 13:37
1
75
1482

Konečne otvorený protest !

Deň Ústavy - zákona zákonov. Na tento deň sa v Banskej Bystrici zišlo zhromaždenie do dvoch stoviek ľudí, ktorým nie je ľahostajné, čo sa deje s prírodou, životným prostredím a konkrétne so slovenskými riekami v súvislosti s výstavbou malých vodných elektrární. Zákony máme - aké máme, ale keď sa dejú veci, ktoré sú v rozpore so zdravým rozumom, keď peniaze a nenažranosť by boli schopné prevalcovať svet, vtedy nie je možné mlčať. To sa udialo 1. septembra. Pre začiatok okolo dvoch stoviek ochrancov prírody, vodákov a rybárov protestným zhromaždením dalo najavo, čo si o tom myslí.

Po krátkom príhovore, tak ako sa prenášajú už existujúce priehrady na riekach, sa konal symbolický pochod po nábreží Hrona od mosta pri malej vlakovej stanici po vodočet SHMÚ, kde sa člny spustili na vodu a pokračovalo sa v symbolickej plavbe do Vlkanovej, kde sa zhromaždenie ukončilo.

Po oficiálnej časti sa ešte dlho rozoberala problematika negatívnych vplyvov a čo ďalej. A pretože čas už dosť pokročil, telo sa hlásilo o svoje, niečo sme si kempe Geronimo aj zajedli.

Na záver som využil príležitosť a pozrel som sa objektívom na známe vlkanovské pereje, ktoré pri vodnom stave v Brezne 8 cm boli skoro neviditeľné. Želal by som väčšine novodobých zlatokopov na najbližších pätnásť rokov taký veľký prietok Hronom ako bol tohoročný !

Na porovnanie ešte obrázok vlkanovských perejí z augusta pred dvomi rokmi Prekvapený

Na stránke:www.kajakar.sk najdete aj ďalšie veci ohľadne MVE. Na stránke

Slovenskej televízie v archíve si môžete pozrieť video o problematike MVE (asi 15 minút ).

Svoj názor na výstavbu MVE som vyjadril aj v mojom príspevku Čierne mraky nad Hronom.

 

 

Comments

Pridať nový komentár

Bol som nedávno v Hronskej Dúbrave, pri novej MVE. Pretože sa pod ňou vlani za povodne prevrhli rafty s deťmi z Ruska a jeden vodák sa utopil, investor dal zriadiť priestor pre pristávanie a vynášanie lodí hádam 400 metrov pred elektrárňou, pričom musíte ešte obísť elektráreň kolo plota cez vysoké jarky. Spolu máte prenášať lode na vzdialenosť cca 500 metrov. Jasné, že vodáci to dodržovať nebudú a pôjdu až tesne k hati a tam vynesú lode  (aj tak ich čaká najmenej 150 metrov prenášania). Keď za povodne niekoho strhne prúd a utopí sa, investor sa zasmeje a povie: "Šak som im tam dal tabule".

Nejde o tabule! Ide o to, ktorý chmuľo projektoval toto betónové monštrum a neurobil pri ňom bezpečný sklz pre vodákov, ako je v civilizovaných krajinách zvykom. Dokonca v Čechách sa rybochody na hatiach nanovo upravujú, aby boli bezpečnejšie pre vodákov. Cez Hron prejde pritom ročne okolo 10.000 vodných turistov. Investori a ministerskí úradníci ich zrejme považujú len za obťažný hmyz, s ktorým sa neoplatí zaoberať.

Viac o autorovi

Počet príspevkov:
22
Počet nazbieraných
2, 094
Všetky príspevky od autora

Príspevky, ktoré by sa vám mohli páčiť