Dlho sme si pochvalovali, aká panenská príroda je na Pohroní a aj samotná rieka. V rokoch keď sa Váh spútaval jednou priehradou za druhou, Hron akosi zostával trochu stranou od negatívnych vplyvov civilizácie. Objavili sa sem-tam nejaké, väčšinou sypané hate, ale to bolo všetko. V súčasnosti ako by sa bolo roztrhlo vrece s malými vodnými elektrárňami. Po priehrade v Kozmálovciach boli spustené MVE Turá, Kalná a Filipovo, finišuje sa s priehradou v Šarovciach. A aby toho nebolo dosť, pripravujú sa ďalšie: Šalková, Hronská Dúbrava, Žiar, Bzenica, Želiezovce... V podstate, odhliadnuc od toho, že pred hrádzou sa vytvorí ,,olej", by bolo možné akceptovať tieto prekážky vykúpené prepotrebnou elektrickou energiou, keby nebolo lakomosti a nenažranosti firiem, ktoré stavajú a budú prevádzkovať tieto diela. Príklad: Na pravom brehu MVE Beňuš-Filipovo ohradili zbytočne veľký ( a nevyužitý) priestor drôteným pletivom, takže miesto krátkeho prenesenia pod elektráreň je potrebné sa trepať s loďami a batožinou cez hlboký rigol na provizórnu cestu a po nej 150 metrov pod most. Alebo v Kalničke, miesto pôvodnej sypanej hate, ktorá bola splavná je betónová hrádza, ktorú je potrebné so všetkým prenášať do 150 metrov. Niekde dokonca pamätajú aj na ryby a postavia rybochod, ale na ľudí-vodákov sa nepamätá. Na všetkých možných úrovniach sa trepe o rozvoji turistického ruchu, o finančnom prínose, o dopade na pracovné miesta a podnikanie, ale ,,skutek utek" a ak sa neurobí aspoň to minimum potrebné pre splavnosť Hrona, tých 5 až 10 tisíc (aj zahraničných) turistov-vodákov bude chodiť na alpské rieky a pomaly sa rozmáhajúci podnikatelia v turistickom ruchu to môžu zabaliť. V tomto smere aj správca povodia kde-čo zanedbal pri vydávaní súhlasu s výstavbou a prevádzkou týchto vodných diel.
Voľakedy úradníkov, ktorí nebrali do úvahy prostý ľud zhadzovali z okien úradov (pražské defenestrácie).
Navrhujem chytiť úradníka, čo túto stavbu - bez ohľadu na vodných turitov - povolil, a nechať ho prejsť turbínami (= deturbinácia). Projektanta za ním.
Kvôli jednému debilovi budú tisíce ľudí celé desaťročia prenášať hate! Každá elektráreň má mať sklz pre vodákov. V civilizovanej Európe je to samozrejmosť. Debilkom na Slovensku, čo projektujú a schvaľujú priehrady to nenapadne. Po deturbinácii by sa im rozsvietilo.
MVE vôbec nie sú také ekologické, ako nám ich prezentujú. Sústava niekoľkých elektrární na rieke trvale zmení riečny ekosystém, vymiznú reofilné /prúdomilné/ druhy rýb a celý rad ďalších živočíšnych aj rastlinných organizmov, v takmer stojatej vode v lete klesá množstvo rozpusteného kyslíka a dochádza k premnoženiu hnilobných mikroorganizmov. Zmení sa aj celkový vzhľad a charakter okolia rieky - nové hrádze bez vegetácie, regulované brehy, zmena vegetačného krytu, likvidácia zvyškov lužného lesa. Rieka stratí svoj pôvab, atraktívnosť, zmení sa na kanál. Rybárom klesne počet druhov rýb. V súčasnosti je Hron druhovo veľmi pestrý /je tam skoro 50 druhov rýb/. No a vodáci? Ich záujem o Hron rapídne klesne. Kto by chcel pádlovať po rovnej vode od jednej priehrady k druhej, tretej, desiatej, 36-tej?? Tu nepomôže ani to, keď tam budú priepuste na splavenie, aby sa nemuseli prenášať lode. Tým pár vodákom, ktorých ani toto neodradí odporúčam presadnúť do rýchlych kanoe /dlhých a s kýlom/ a morských kajakov /seakayakov/.
Na Hrone je vybraných 36 - 38 profilov!!!, o ktoré sa môžu uchádzať investori. 4 elektrárne sú v prevádzke, piate Šarovce pred dokončením, ďalšie sú v prípravnom a schvaľovacom procese.
Prospech majú jednoznačne ich vlastníci. Spoločenský prínos je zanedbateľný, pretože výkon MVE je malý /1 - 2 MW/, v letných a zimných mesiacoch, keď je malý prietok, klesá výkon len na 20%. Zamestnanosť je len pri výstavbe, potom takmer nijaká, pretože moderné MVE sú skoro plne automatizované.
Žiaľ, MVE majú podporu z Európskej únie ako "zelená" energia. Preto tam idú aj prachy z fondov EU a preto je o výstavbu taký záujem. Keby to mali celé zaplatiť zo svojho vrecka, nebol by to taký lukratívny biznis.
Celý problém na Slovensku je v tom, že u nás nie sú ľudia schopní sa zorganizovať do formy, ktorá má patričný hlas a váhu. Ešte tak rybári majú nejaké to slovo /je ich viac a dávajú nemalé prachy do zarybňovania/ ale vodáci nikoho nezaujímajú /nie je ich toľko ako v susedných Čechách/. Divím sa, že proti vodným elektrárňam neprotestujú ekológovia. Je pravdou, že tento problém je momentálne po celom svete. Budúcnosť vodáctva v podobe, v akej ho poznáme dnes , vidím čierne. Priehrady s elektrárňami zaplavia časom väčšinu atraktívnych úsekov divokej vody aj obľúbených turistických riek ako náš Hron.
Na záver len toľko, že nie som žiadny zástanca jadrových elektrární /tie sú tiež neekologické/. Problém je veľký, zložitý a ťažko riešiteľný. Osobne som ale ochotný sa vzdať niektorých technických vymožeností a znížiť spotrebu. To je asi jediná normálna alternatíva.
Zatiaľ pozývam všetkých vodákov, čo ešte neboli na dolnom Hrone, nech si ho idú splaviť skôr, než bude samá vodná elektráreň. Stojí za to.
Ahoj na Hrone!
Teda, okrem druhovej pestrosti ryb sa zmeni aj druhova skladba vodakov. Uz tam budu len rychlostni kanoisti a osemveslice - zjazdari, slalomári, rafteri a turisti asi vymiznu spolu s dalsimi, nemenovanymi odrodami.
občania nebudte naivný že niekto naozaj dosledne prešetrí vplyv diela na životné prostredie!!!
zákon č. 24/2006 Z.z.o posudzovaní vplyvov na životné prostredie a o zmene a doplnení niektorých zákonov
hovorí jasne ( 10. vodné hosdpodárstvo)
Priehrady, nádrže a iné zariadenia určené na
zadržiavanie alebo na akumuláciu vody vrátane
suchých nádrží
– s výškou hrádze nad základovou líniou od 8 metrov sa povinne posudzuje, od 3-do 8 je len zistovacie konanie
-dalej su takisto rozlišené plochy a objemnádrže ..určite budu hodnoty diela menšie aby sa vyhli posudzovaniu!!!!
HADAJTE AKE SU VYSOKé HRADZE OSTATNýCH MVE?
MAX. DO VYSKY LEN ZISTOVACIEHO KONANIA..niekde ani tolko..pekne obchadzaju legisl. diery!!!!
VACSINA MVE SA PODLA TOHTO ZáKONA NEPOSUDZovala :
http://eia.enviroportal.sk/detail/mve-na-hrone-v-lokalite-rudno-nad-hronom
http://eia.enviroportal.sk/detail/mala-vodna-elektraren-bzenica
http://eia.enviroportal.sk/detail/mala-vodna-elektraren-na-rieke-hron-bzenica
http://eia.enviroportal.sk/detail/mala-vodna-elektraren-tekov
http://eia.enviroportal.sk/detail/mala-vodna-elektraren-vozokany-na-vodnom-toku-hron
http://eia.enviroportal.sk/detail/vodne-dielo-zeliezovce
No smútok v mojej duši. Už po štyri roky chodíme s kamošmi na hron a aj keď nedosahuje krásu alpských riek, je to pre nás predsalen slovenská perla. Domnievam sa že už dialnica zobrala hronu veľké čaro náhodných táborov a prírody. Elektrárne dielo len dovŕšia. O olejoch už ani nehovorím. Do prdele kam toto všetko smeruje.
Len tak pre zaujímavosť investícia do MVE má najrýchlejšiu návratnosť v celej energetike.
A druhá zaujímacosť "ODBORNíKOVY" KTORý píše posudok pre EIA platí samotný investor. Preto majú v súčasnosti posudky hodnotu použitého toaleťáku.
Ked clovek cita napriklad Zamer_MVE Bzenica.PDF, mi je normalne na ...
"Hydroenergetický potenciál je jedným z druhov národného bohatstva a jeho nevyužívanie predstavuje nenavratne hospodarske straty ..."
"Využitie hydroenergetického potenciálu vodných tokov ma rad presvedivych vyhod:
...
:: pri vhodnom architektonickom riešení prispievajú k dotváraniu krajinného rázu a urbanizovaného prostredia,
:: vytvára podmienky pre rozvoj rekreácie a agroturistiky."
"V prípade výstavby MVE Bzenica podľa navrhovaného riešenia možno predpokladať pozitívne vplyvy na vegetáciu."
"Priaznivým vplyvom bude poskytnutie cca 50 dočasných pracovných príležitostí počas výstavby MVE."
"Pozitívnym prínosom bude výroba tzv. čistej elektrickej energie, ktorá neemituje do ovzdušia škodliviny a neprodukuje znečistené odpadové vody."
"Oplotením objektu MVE a jeho strážením psami alebo signalizáciou zabrániť vstupu pytliakov do areálu vývaru a do obtokového rybovodu."
"Časť rýb teda úspešne prejde rybovodom, ale časť sa bude usilovať (neúspešne) prekonať prúd prepadávajúcej vody z hate a rybovod vôbec nenájde. Časť „neúspešných“ rýb sa nerozmnoží vôbec, časť sa vytrie pod bariérou, ale nakladené ikry sa v preplnenom „neresisku“ znehodnotia počas dlhotrvajúcich aktivít ďalších neresiacich sa rýb. Väčšina rýb tiahnuca proti hlavnému prúdu z turbín bude hľadať pomalšiu prúdnicu pre pokračovanie svojej migrácie v tesnom okolí vývaru po jeho oboch stranách."
"Ak sa v ďalšom stupni projektovej dokumentácie vypracuje podrobný biologický projekt nadštandardného rybovodu, ktorý bude odsúhlasený ichtyológom Štátnej ochrany prírody a podľa neho sa aj zrealizuje, potom tie ryby, ktoré nájdu vchod do rybovodu, ním určite aj prejdú hore do vzdutia a budú môcť ďalej pokračovať v migrácii do vyššie položených prúdivých úsekov nad zdržou."
"Rekreačne najatraktívnejší je samotný tok rieky Hron. Stredný tok patrí medzi obľúbené vodnoturistické trasy na Slovensku. V záujmovom území výstavby MVE Bzenica sa každoročne konajú rôzne kultúrno-spoločenské ale aj športové podujatia. Hlavným centrom týchto aktivít bol ostrov, na ktorom je zriadený oddychový areál s hľadiskom a občerstvovacími stánkami."
"Stupeň tvorí malá vodná elektráreň, rybovod, hať a nápustný objekt do ramena Hrona."
================================
O tom, ako bude dalej vyzerat ta vodnoturisticka rekreacia na Hrone, ... uz ani zmienky. Rybam jednoducho Statna ochrana prirody nakaze si najst vchod rybovodu a prejst nim hore do vzdutia.
Navrhovatel ma kde sidlo? Samozrejme, ze v Bratislave: L'Energie verte, a.s. (Borska 6)
Naše silvestrovské vychádzky majú už dlhú tradíciu, asi 35 rokov.Zažili sme rôzne počasie. Niekedy snehu vyše kolien, inokedy skoro suchoInokedy nádherne rozprávkovo zasrienený lesalebo sa naskytol pohľad z Pyramídy na mesto, že nebolo vidieť ani špičku hradnej vežeTento rok sme z mesta vyrazili…
Cestou na tradičný júnový splav Hrona do Lodenice na Mlynčoku som sa zastavil v Šalkovej, aby som si overil informáciu, že na Šalkovskej hati sa deje niečo nedobré. Kusé informácie neklamali. Za ostatný rok (aj niečo) sa táborisko Lodenica na Mlynčoku celkom pekne zveľadila. Osadenstvo sa…
Vladko, hlboko sa Ti ospravedlňujem za to že som Ti vyhodil Tvoje dva príspevky, ktoré by aj tak boli v priebehu dvoch - troch dní zmizli, ale tento občan ma strašne dožral, keď napriek slušnému upozorneniu, že má poznať svoj ,,chlievik" ešte po upozornení arogantne pridal ďalšie dva príspevky a…
Pred časom asi v r.2008 som bol pri písaní nového príspevku zablokovaný, preto som dva najstaršie príspevky musel vymazať, aby som ten nový mohol dokončiť. Časom mi však jedného bolo strašne ľúto, tak som sa rozhodol chybu napraviť. Týkal sa vodáckeho aktívu z októbra 2006.Nebudem Vás unavovať…
Deň Ústavy - zákona zákonov. Na tento deň sa v Banskej Bystrici zišlo zhromaždenie do dvoch stoviek ľudí, ktorým nie je ľahostajné, čo sa deje s prírodou, životným prostredím a konkrétne so slovenskými riekami v súvislosti s výstavbou malých vodných elektrární. Zákony máme - aké máme, ale keď sa…
Tohoročný, už tradičný splav zmiešanej nitriansko-trnavsko-bratislavskej vodáckej partie bol naplánovaný na posledný júnový týždeň. Zraz mal byť v stredu v popoludňajších hodinách. Pretože som už dopredu vedel, že musím skončiť o deň skôr než ostatní, vyrazil som z domu vlakom už v pondelok poobede…
Tento rok leto akosi rýchlo ubehlo.Vody bolo dosť, ba až príliš, ale jeseň sa už neodbytne začína hlásiť. Prišli na to aj v Lodenici na Mlynčoku a rozhodli sa zamknúť Hron !Na Mlynčoku je už tradíciou symbolický krátky splav z Brusna. Teda hurá na kone...... a ide to s nami dolu vodou !Po plavbe…
A dokonca aj tečie! Po dlhšom uvažovaní, ešte v zime, padlo rozhodnutie splaviť dolnú Moravu a ten čas nadišiel. V prvý prázdninový piatok sme vyrazili smerom na Kúty a skončili sme pri moste do Českej republiky. Po krátkom uvažovaní sme sa utáborili pri hati nad mostom za hrádzou poblíž dediny…
Ak Vás zajíma minulosť klubu, po otvorení stránky www.aquarius.sk kliknite na oddelenie História klubu ( vľavo hore modro orámované). Pre istotu prelistujte všetko - aj ostatné oddelenia.
DOM SNOV
Hovorí sa, že domy vraj majú dušu, podobnú tej ľudskej. Dušu domu je možné cítiť najmä keď je dom opustený. Nerušia ho duše ľudí. Dom Smithovcov v mestečku Sun Valley dušu mal. Stál na kopci, ticho a osamelý, pochovaný v temnote. Záhrada vôkol neho zarástla burinou a…
(Marienke)
Vonku je tak strašne cukrovo
že si radšej ani neosladím kávu
Možno je dobré
aspoň z času načas
nechať veci také aké sú
bez prísad
naakumulovaných túžob
a samodruhých špekulácií
Možno je dobré
začať občas znovu
pri horkej káve
Kontakt
(Pilot 369 - trailer; sci-fi triler už v predaji)
„Misia pokračuje ďalej podľa plánu. Nadviaž kontakt!" stručná a jasná správa na holograme mi dáva najavo, čo mám robiť. Zasúvam polykryštalickú bariéru do podlahy riadiacej paluby a odkrývam celý priestor sekcie gravitačného reaktora.…
Šťastie zvláštne to slovíčko. Čo pre mňa znamená šťastie? Šťastie je mať milujúcu rodinu, byť zdravý, mať pocit bezpečia, venovať sa záľubám ktoré mňa bavia a duševne napĺňajú, mať pár pravých kamarátov a mať kde bývať toto je moje ,,gro“ čo si pod šťastím predstavujem. Viacerí ľudia šťastie…
Najčastejšie otázky o deťoch s ADHD v škole:
Je dieťa s ADHD aj agresívne?
ADHD sa zvyčajne s agresivitou nespája. Deti s ADHD môžu mať emočnú dysreguláciu, čo v kombinácii s ich impulzívnosťou môže mať výrazný vplyv na ťažkosti so sebaovládaním hnevu. Epizódy „závažnej poruchy kontroly so slovnou…
Comments
Pridať nový komentár
Ked clovek cita napriklad Zamer_MVE Bzenica.PDF, mi je normalne na ...
"Hydroenergetický potenciál je jedným z druhov národného bohatstva a jeho nevyužívanie predstavuje nenavratne hospodarske straty ..."
"Využitie hydroenergetického potenciálu vodných tokov ma rad presvedivych vyhod:
...
:: pri vhodnom architektonickom riešení prispievajú k dotváraniu krajinného rázu a urbanizovaného prostredia,
:: vytvára podmienky pre rozvoj rekreácie a agroturistiky."
"V prípade výstavby MVE Bzenica podľa navrhovaného riešenia možno predpokladať pozitívne vplyvy na vegetáciu."
"Priaznivým vplyvom bude poskytnutie cca 50 dočasných pracovných príležitostí počas výstavby MVE."
"Pozitívnym prínosom bude výroba tzv. čistej elektrickej energie, ktorá neemituje do ovzdušia škodliviny a neprodukuje znečistené odpadové vody."
"Oplotením objektu MVE a jeho strážením psami alebo signalizáciou zabrániť vstupu pytliakov do areálu vývaru a do obtokového rybovodu."
"Časť rýb teda úspešne prejde rybovodom, ale časť sa bude usilovať (neúspešne) prekonať prúd prepadávajúcej vody z hate a rybovod vôbec nenájde. Časť „neúspešných“ rýb sa nerozmnoží vôbec, časť sa vytrie pod bariérou, ale nakladené ikry sa v preplnenom „neresisku“ znehodnotia počas dlhotrvajúcich aktivít ďalších neresiacich sa rýb. Väčšina rýb tiahnuca proti hlavnému prúdu z turbín bude hľadať pomalšiu prúdnicu pre pokračovanie svojej migrácie v tesnom okolí vývaru po jeho oboch stranách."
"Ak sa v ďalšom stupni projektovej dokumentácie vypracuje podrobný biologický projekt nadštandardného rybovodu, ktorý bude odsúhlasený ichtyológom Štátnej ochrany prírody a podľa neho sa aj zrealizuje, potom tie ryby, ktoré nájdu vchod do rybovodu, ním určite aj prejdú hore do vzdutia a budú môcť ďalej pokračovať v migrácii do vyššie položených prúdivých úsekov nad zdržou."
"Rekreačne najatraktívnejší je samotný tok rieky Hron. Stredný tok patrí medzi obľúbené vodnoturistické trasy na Slovensku. V záujmovom území výstavby MVE Bzenica sa každoročne konajú rôzne kultúrno-spoločenské ale aj športové podujatia. Hlavným centrom týchto aktivít bol ostrov, na ktorom je zriadený oddychový areál s hľadiskom a občerstvovacími stánkami."
"Stupeň tvorí malá vodná elektráreň, rybovod, hať a nápustný objekt do ramena Hrona."
================================
O tom, ako bude dalej vyzerat ta vodnoturisticka rekreacia na Hrone, ... uz ani zmienky. Rybam jednoducho Statna ochrana prirody nakaze si najst vchod rybovodu a prejst nim hore do vzdutia.
Navrhovatel ma kde sidlo? Samozrejme, ze v Bratislave: L'Energie verte, a.s. (Borska 6)