2494
Cestovateľský blog
22.08.2013 - 16:36
11
214
2106

Stav kvality kúpalísk v Európskom meste kultúry.

Kapitola 0.

Po dlhšej dobe som sa vrátila domov. Presnejšie do svojho rodiska. Ani mi nenapadlo, že moje rodné mesto sa niekedy môže stať Európskym mestom kultúry. Pravdu povediac, milo ma to prekvapilo, keď som sa o tom dozvedela. keďže žijem v zahraničí už dlhšiu dobu, nedalo mi pozrieť sa na moje mesto okom matky, turistu.

Vzhľadom na to, že boli vonku brutálne horúčavy a ja ako “ turistka" som sa chcela niekde pekne schladiť, rozhodla som sa navštíviť so svojím dieťaťom miesto, kde by sme sa mohli trošku zrekreovať pri vode.

Nemáme tu síce more, vravím si, ale aspoň bazény.

Tak som šla na to.

Kapitola 1.

Pamätám si, že v lani sme sa so synom, keďže bol, a je ešte malý drobec, zastavili na krytej plavárni. Minulé leto tam mali celkom fajn podmienky na to, aby ste mohli stráviť s dieťaťom príjemný čas vonku. Jeden detský bazén vhodný pre deti vo veku do štyroch rokov, samozrejme k dispozícii bol aj veľký krytý plavecký bazén a počet ľudí minimálny. Vonkajšie priestory boli práve po rekonštrukcii, tak asi preto ten nízky počet návštevníkov. Nik o tom asi doposiaľ nevedel. Vtedy ma to potešilo, keďže neznášam preplnenosť a už vonkoncom nie v horúčavách.

Prichádzam k vonkajšiemu vstupu, mysliac si, že tam toho roku pri takýchto horúčavách bude nával, avšak zostávam omráčená. Čo nevidím, vlastne vidím, ale radšej sa už ani nepozerám. Vonku páľava, štyridsať stupňov a za plotom pracujúci bagristi a robotníci.

Mysliac si: ,,sú frajeri v tých teplotách!" A ešte väčší frajeri sme my turisti. Schladiť sa môžete akurát tak pohľadom na chladiaci box pri mekáči povedľa, alebo na Marse. Poprípade vojsť do vnútra plavárne, či zájsť na pivo a tam si schladiť spálené myšlienky od slnka.

Otázka znie, čo teraz?

Comments

Pridať nový komentár

Ahoj Wavako, myslieť si, že niekto zohľadní fakt, že žijem v zahraničí a neovládam gramatiku na sto percent, tak ako by som mala, by bola hlúposť. Domnievam sa, že v praxi sa na to nik pozerať nebude a ani ho to nemusí zaujímať. Chyby ak v lani , či vlani ( tuším práve toto sa niekde nedávno na tomto blogu preberalo, je asi večná téma),alebo i, y, ak si vezmem do úvahy obdobie odkedy sa venujem písaniu, by som už robiť nemala! A je milé, že to chápeš, že to nie je jednoduché uchovať si gramatiku v pamäti. Bez ohľadu na túto skutočnosť sú ľudia, ktorí to nevedia a ich tento fakt zaujímať nebude a vlastne ani nemusí. Jednoducho nie je to ospravedlnenie. Buď písať vieš, alebo nevieš. Možno som na seba prísna, ale takéto chyby by už mali byť v mojom prípade minulosťou. Avšak treba odlišovať chybovosť,nevedomosť, kontrolu a i. Vraví sa, že chyby sa robiť nemajú a neznalosť neospravedlňuje. Všetko sa dá naučiť ak má na to človek podmienky, čas a hlavne ak chce, a predsa veci sa v dnešnej dobe dajú opraviť. Čiže vlastne z toho vyplýva, že celá predchádzajúca veta je v podstate hlúposť .To ma naučila prax. Nie sme stroje. Čiarky sú kapitola sama o sebe. S tým majú problém nielen študenti, ale dokonca i odborná verejnosť. Nuž? V závere už len toľko, že si vážim Vašu odozvu, ktorá je pre mňa cenná. Ešte by som k tejto téme niečo napísala, ale ako povie môj syn:,, A DOSŤ!. A NIČ!“ Ja poviem: ,,A KONIEC.A ĎAKUJEM!“:)

Je mi jasné, že to má byť s mäkkým i. Veď je to predsa nominatív p.mien. To, tam nie je nevidím ako veľkú vadu. Nemalo by to tam byť, viem, že gramatiku treba ovládať. Ale veď predsa na opravu sú tu tí, ktorí robia korekcie textov alebo ich redigujú, či nie? A na margo toho, každý robí chyby. Inak sa to človek nenaučí. Nikto múdri z neba nespadol. Keby som písala všetko bez chýb, nerástla by som. A to už by sme sa kam dostali.

A kde je napísané, že nemôžeš vytvoriť nový výraz? Prepáč za nevedomosť ak to niekde je tak mi to konkrétne uveď a ja si to naštudujem. Niekde som počula, že ak chce človek uspieť má byť inovatívny. Jazyk sa predsa vyvíja. Inak sa písalo pred sto rokmi, inak teraz a inak sa bude o sto rokov. Jasné, že sa treba držať určitých pravidiel. Ale ako sa vraví: pravidlá sú na to, aby sme ich porušovali. Prečo by sa nemalo urobiť niečo nové, iné?

No a ešte mi napadá jeden fakt, síce sa netýka literatúry, i H. Ford sa považoval za hlupáka a ignoranta. Dostal sa s tým až na súd, kde mu kládli otázky ohľadom znalostí. A vieš ako to skončilo? Povedal: ,, Viete pán sudca, stačí mi stisnúť tlačítko a o chvíľu mi pribehnú na pomoc ľudia, ktorí budú vedieť zodpovedať na vaše otázky.“ Nuž rozdiel medzi ním a mnou v je jedine v tom , že ja si tých ľudí zatiaľ neviem zaplatiť. Preto tú gramatiku musím do seba nejakým spôsobom nasúkať. Slovenčinár nie som ani profesor slovenčiny na univerzite je fajn ju vedieť ako píše Wavako, ale  inej cesty niet, len v praxi, čo je dosť pracné ako sama vieš.

Z mojej strany iba toľko čo sa môžem k tej gramatike vyjadriť. Pracujem na tom. A ďakujem za komentár.:)

Po prečítaní vašej lanskej debaty mi napadlo jediné:

"chudera laň" :D :D

Ahoj jasemine, ešte jeden kráky koment: http://slovnik.azet.sk/pravopis/?q=povedľa Slovník slovenského jazyka povedľa predl. s 2. p. i prísl. 1. vyjadruje bezprostrednú blízkosť pri niečom al. niekom, vedľa niečoho al. niekoho, v blízkosti, v susedstve: p. lôžka (Pláv.); Sadnú si povedľa seba ako dobrí priatelia. (Král.) Jahnence sa oddelili, vošli do dverí povedľa. (Ondr.) No tak niečo predsa len je...

A znova tá gramatika.

spisovatelia majú byť kreatívni sa píše s mäkkým i. To je absolútny základ. Zvláštna môžeš byť v štýle písania a v názoroch, ktoré vo svojich dielach prezentuješ, nie vo výrazoch, ktoré v podstate vôbec neexistujú. Toľko k tomu. Nech sa ti darí.

dojmy zatiaľ v podstate žiadne, uvidíme, čo bude v pokračovaní. Toto bolo pre mňa priveľmi krátke, aby to zanechalo nejakú odozvu.

Ovládať gramatiku je fajn, "v lani" sa píše, myslím, spolu. Jasemine bola možno trošku prísna, ja u Teba asi viac zohľadňujem fakt, že bývaš v zahraničí a teda z môjho pohľadu, udržať si v hlave všetky gramatické pravidlá jazyka, ktorý denne nepoužívaš, môže byť náročné.

P.S.: Gino síce gramatiku celkom ovláda, ale ohľadom čiarok by sa iste od srdca zasmial. :)

Ahoj Jasemine. Ďakujem za tvoj komentár. Takže vlastne si musím dávať pozor na čiarky pred: a, i, aj, ani alebo spojkou alebo... Mám však dojem, že niekde sa čiarka píše a niekde zasa nie. A tuším ak máme na mysli modálny význam, tak nie ale ja tu vysvetľujem, že bol a je ešte malý drobec, vtedy sa čiarka tuším dáva- ide o vysvetľovací význam. Ale to by som tam potom mala použiť slová a teda, a preto, a tak.Ja som tam dala a keďže Nie som si istá a z môjho pohĺadu ide o vysvetľovanie. Môžem sa však mýliť. Na gramatiku je tu odborník Ginosai! Čo sa týka toho obsahu, príde ešte päť kapitol. Možno to potom niekam zaradíš. Podľa mňa je to rozprávanie so štipkou kritiky. Ale to si asi musíš počkať na ďalšie kapitoly. Chápem, že sa ti niektoré výrazy nepozdávajú a pripadajú zvláštne. Tu ide podľa mňa o kreativitu a aspoň sa niečim odlišujem. ,,Som zvláštna." A predsa spisovatelia sa majú niečím odlišovať a byť kreatívny. Hm, asi je to vec pohľadu. Ale ďakujem za tvoj názor. Pekný deň :)

Joujou,

dávaj si lepší pozor na pravopis, niektoré pravopisné chyby sú dosť zásadné. Napr. pravdupovediac, vlani a dovnútra sa píše spolu, ďalej veta keďže bol a je ešte malý drobec (čiarku pred a nedávaj), pri mekáči povedľa alebo na Marse (pred alebo sa tiež čiarka nedáva). Tiež sa mi nepozdávajú niektoré zvláštne výrazy ako preplnenosť či povedľa.

Obsahovú stránku analyzovať nebudem. Nie je to umelecký text a nie je to ani reportáž a tento text nenesie ani známky komentára či glosy, takže naozaj neviem, kam to mám zaradiť.

 

Nedalo mi napísať pár riadkov o stave kúpalísk v  našom meste. Normálne po dokončení vzniklo pár krátkych kapitol. Trošku som ich rozdelila. Opravte ma, ak sa mýlim či už v písaní, alebo k situácii, ktorú tu uvádzam. Stav, ktorý popisujem bol k mesiacu júl a je možnosť, že sa už odlišuje, alebo  sa odvtedy zmenil. Ja to popisujem len z môjho pohľadu a môj názor. Tak pekné čítanie.Joujou

Viac o autorovi

Počet príspevkov:
28
Počet nazbieraných
3, 748
Všetky príspevky od autora

Príspevky, ktoré by sa vám mohli páčiť